onsdag 17 oktober 2018

Inspiration från Raw Food House

Kursledaren Linda Persson vid sin två hästkrafters blender. Foto: Lars Grahn

När dottern Lisa undrade om jag hade lust att hänga med till en workshop på Raw Food House i Malmö igår kväll så tvekade jag först en aning. Mitt matlagnings-elo är inte mycket att skryta med och jag vill inte gärna avslöja mina bristande kunskaper bland hennes gelikar. Men jag bestämde mig för att följa med; om det var något elementärt jag undrade över så kunde jag ju konsultera min sekundant Lisa. Något av det bästa jag gjort i mitt liv var när jag fick henne att börja en fyraårig kockutbildning i Köpenhamn. Den kulinariska avkastningen av den vägledningen är himmelsk.

Det blev faktiskt en inspirerande upptäcktsresa bland råvarorna från växtriket. Kursledaren Linda Persson förklarade att hon inte förväntade sig att någon skulle gå från noll till hundra när det gäller rawfood, det var utmärkt om vi kunde komma upp i tio procent. Det känns uppnåeligt. Jag tänker nog göra ett försök att lägga om kosten en aning. Till att börja med: riven ingefära i ljummet vatten smaksatt med citron. Det borde till och med jag klara av att tillreda.

* * * * *

Tjugofem anonyma distriktsförbund

Om jag har räknat rätt så består Sveriges Schackförbund av 25 (tjugofem) distriktsförbund. På Sveriges Schackförbunds sajt för nästan alla 25 en fullständigt anonym tillvaro. Och ändå är distriktsförbunden och dess klubbar ryggraden i svenskt schack, det är där verksamheten pågår. Hur många distriktsmästare har presenterats på schack.se de senaste tio åren. Tre? Två? En? Ingen?

Den som vill presentera nyheter från Sveriges Schackförbunds kärnverksamhet inom distrikt och klubbar kan inte sitta med armarna i kors och vänta på att representanter därifrån ska höra av sig. För att spegla verksamheten i Schacksveriges alla hörn krävs initiativkraft och arbete. Det duger inte att kila över hit och se vad jag skriver om och sedan ta upp den tråden. Det kräver eget arbete.

Jag producerar den här bloggen på min fritid och då är det en hel del annat som jag får försaka. Å andra sidan finner jag glädje i att hålla på med det här, och så länge det kommer glada hejarop från schackfolket så kör jag på. Tids nog får jag koncentrera mig på annat.

Under åren har jag ägnat mig på att spåra upp och skriva om svenska spelare utomlands, det har i huvudsak blivit min avdelning. Jag förväntar mig att någon annan sajt ägnar sig åt att skriva om Sveriges Schackförbunds verksamhet i de tjugofem distriktsförbunden och de hundratals klubbarna. En sådan sajt finns tyvärr inte! Har aldrig funnits. Sveriges Schackförbunds tjugofem distriktsförbund och dess klubbar är fortsatt anonyma. Det naturliga vore självfallet att Sveriges Schackförbunds egen sajt hade förnuftet att ta tag i detta missförhållande.