tisdag 6 november 2018

Efterskörd från Hasselbacken Open

Jan Lundin, återigen. Foto: Lars O A Hedlund 

MAX WAHLUND:
Dammet har lagt sig och Hasselbacken Open 2018 är slut. Totalt deltog 243 spelare vilket var rekord för tävlingen. Annars har deltagarantalet i Sveriges GP visat en vikande tendens på sistone – oroande eller naturligt? Lite av varje, skulle jag säga. Självklart är det tråkigt när färre deltar, men det är heller inte konstigt att nyhetens behag lägger sig en aning efter några år och att många sovrar i utbudet när det nu finns hela åtta GP-tävlingar på ett år. Idag finns också konkurrens från många intressanta och lättåtkomliga utländska turneringar vilket inte minst denna blogg vittnar om.

Värre är förstås brister i arrangemanget. Lennarth Eriksson (Wasa) tog bladet från munnen i ett Facebookinlägg. ”Det var nog sista GP för min del i schacket på obestämd tid. Orsaken är inte mitt dåliga resultat utan det som är runt om! Flera gånger får jag som spelare säga till publik och spelare att mobil är förbjudet. Domarna finns inte på plats när de behövs.” Hans inlägg innehåller fler punkter och det hela med svar från GP-ansvariga finns här.

Några ord så om min egen turnering. En risk (eller chans, om man vill se det så) med den svenska GP-serien är också att man får möta samma motståndare gång på gång – det gäller förstås främst på toppborden men även längre ner. Jag vet inte vad oddsen är, men själv lottades jag för tredje året i rad(!) i Hasselbacken mot Sveriges ambassadör i Belgrad, Jan Lundin. För två år sen vann jag (Jan måste ha suttit uppe hela natten och läst brådskande depescher, jag ser ingen annan förklaring) men de två senaste åren har han tagit revanscher som får slaget vid Trastfältet 1389 att framstå som Halloween-partyn på Gröna Lund. De pjäser jag använt i partierna har fått lämnas in för destruktion på Återvinning Stockholm. Min kung och dam blev behandlade som Alexander och Draga ungefär, för att fortsätta med serbisk historia. Såja, nu talar vi inte mer om det. Jan är trevlig men jag hoppas slippa honom nästa år …

En person som jag däremot inte mött förut och inte överhuvudtaget sett sedan jag spelade i Wasa i mitten/slutet av 80-talet är Patrik Lyrberg. Jag minns honom som den lilla killen med den stora talangen, ungefär som Jung Min Seo, Milton Pantzar och de andra idag – fast ännu yngre, drygt 10 år bara. Nu är han drygt 40 och IM med 2450 i ranking. Partiet blev väldigt intressant och till skillnad från mot Lundin var jag inte helt chanslös utan hängde med ganska bra. Här gick dock sista tåget i tidsnöden:

Patrik Lyrberg – Max Wahlund 
Svart drar

Svart håller jämvikten med 41...Le4 då vit tvingas offra kvalitet eller släppa c2. Hade varit fint. Istället drog jag det inte fullt lika lyckades 41...f4?? och efter 42.Te8+ Txe8 43.Txe8+ Lg8 44.Lf7 f3 45.Lxg8 fick det räcka.

Till slut blev det 5/8 för min del, ganska precis som förväntat. Och nästa helg är det allsvenskan igen. Schackets hjul rullar vidare …

* * * * *

Carlsens tre VM-utmanare

Magnus Carlsen detroniserade Vishy Anand 2013 och har sedan försvarat VM-titeln mot honom 2014 och Sergej Karjakin 2016. Nu står Fabiano Caruana på tur. Det är alltså tal om de tre kockarna uppradade i tur och ordning på bilden från Norway Chess tidigare i år. Foto: Altibox Norway Chess

När Magnus Carlsen kommenterar förutsättningarna inför den VM-match som börjar på fredag är det ofta med glimten i ögat. Han publicerade bilden ovan på sitt Twitter den 28 oktober med texten: ”This photo was just begging for a caption competition. Show us what you’ve got! I'll wisely wait till after the World Championship match.”

Det har publicerats många förhandsartiklar inför bataljen i London och det mesta kan lämnas därhän. Men det bjuds lyckligtvis också på texter med rejäl substans: Ian Rogers är en av mina favoriter bland schackjournalister på den internationella arenan – läs här! Det finns läsvärt om VM-matchen även hos Sjakkfantomet, Chess24, Chess.com och Chessbase.

* * * * *

SHENZHEN. Efter tre ronder i Shenzhen Masters står remiprocenten kvar på 100 procent. Det liknade en fredskonferens när Nikita Vitjugov och Anish Giri i rond 3 ordnade trefaldig dragupprepning i ett parti som varade i 23 drag. Och vad ska man säga om Yu Yangyis remianbud i dagens parti mot Ding Liren?

Yu Yangyi – Ding Liren 
Slutställningen efter 44.h3

I en sådan ställning med vit hade Magnus Carlsen aldrig bjudit remi. För Ding Liren var det hur som helst 97:e partiet i följd utan förlust. Kompisen Yu Yangyi var inte mannen att vilja avbryta rekordsviten. Resultat och partier.