tisdag 2 april 2019

En helg i de försmädliga fadäsernas tecken

I helgen spelade Johan Kretz i både elitserien (Västerås förstalag) och superettan (Västerås andralag). Foto: Lars O A Hedlund 

JOHAN KRETZ:
Helgens sammandrag i elitserien och superettan blev för min personliga del en fascinerande orgie i schackblindhet – min egen och mina motståndares. Det går inte att skylla på utmattning, tidsnöd eller anspänning, för misstagen begicks tidigt i partierna.

Det mest flagranta exemplet var i rond 8, där jag spelade vit mot IM Martin Haubro, Limhamns SK. Efter 1.d4 d5 2.c4 e6 3.Sf3 Sf6 4.Sc3 c6 5.Lg5 h6 6.Lxf6 Dxf6 7.Db3 dxc4 8.Dxc4 b5?? såg det ut så här:


9.Db3?
9.Sxb5 är inte jättesvårt att hitta, och ett par av mina lagkamrater hade sett det omedelbart när de passerade mitt bräde. Min motståndare och jag upptäckte det inte ens i efteranalysen.

Nu till det psykologiskt intressanta. I Chessbase finns inte mindre än sex partier med 8…b5. Den högst rankade spelaren som gjorde blundern hade elo 2435. I endast två av partierna hittade vit 9.Sxb5! Bland de fyra som i stället retirerade till b3 återfinns den ryske stormästaren Oleg Tjernikov.

Nu slutade det ändå lyckligt för mig. Jag fick bra tryck mot en passiv uppställning och lyckades pressa hem vinsten efter ett 50-tal drag. Men det är onekligen anmärkningsvärt att en så enkel taktisk resurs kan missas av så många.

Mitt parti i rond 7 mot en annan IM, vit mot Kungstornets Oscar von Bahr, hade också komiska poänger.
1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Sc3 d5 4.cxd5 Sxd5 5.e4 Sxc3 6.bxc3 Lg7 7.Sf3 c5 8.Tb1 cxd4 9.cxd4 Da5+ 10.Dd2 Sc6? 11.Dxa5 Sxa5 12.Ld2 b6 13.Lb5+



Så här långt i partiet hade Oscar varit övertygad om att vi befann oss på allfarvägar. Samtidigt hade han svårt att se hur han skulle komma helskinnad ur öppningen. Lite ”Hur kan folk spela så här som svart?”. Plötsligt insåg han att i varianten han tänkte på var dragen Le2 och 0-0 inskjutna i drag 7, 8 eller 9. Skillnaden är enorm.
13…Ld7 14.Lxa5 bxa5 15.Lxd7+ Kxd7 16.Tb7+ Kd6



Vit står överlägset, sannolikt på vinst. 17.0-0 eller 17.Ke2 är utmärkta drag men partidraget är kanske allra bäst, även om det komplicerar spelet på ett sätt som nog inte gynnar mig.
17.e5+ Ke6 18.Sg5+
Det fanns fortfarande en chans att undvika komplikationerna med 18.0-0 eller Ke2 och bibehållen fördel.
18…Kf5 19.Sxf7 Thb8 20.Txe7!



Om nu 20…Tb1+ 21.Ke2 Txh1 så 22.Sd6+ Kg5 23.Txg7 med klar fördel. Så långt hade jag sett när jag gjorde 18.Sg5+.
20…Lf8!
Men det där hade jag helt missat.
21.Sd6+ Kg5



Här var både Oscar och jag övertygade om att partiet hade vänt och att vit står på gränsen till förlust. Jag letade förtvivlat efter mattnät men fick till slut förlika mig uppförsbacken efter 22.f4+ Kh6 23.Te6 Lxd6 (inte 23…Tb1+ 24.Ke2 Txh1 25.Sf5+ Kh5 26.Sg3+ med vit vinst) 24.0-0.

Men sanningen, den där som Stockis kastar i ansiktet på en på hotellrummet, är att vit fortfarande står klart bättre i diagramställningen. Efter 22.Txh7 kan svart fortfarande inte schacka till sig tornet på grund av 22…Tb1+ 23.Ke2 Txh1 24.Se4 Kf4 25.f3! och matt hotar med 26.Tf7. Ställningen där svart antagligen kastar in handduken ser ut så här:


Om svart efter 22.Txh7 i stället spelar 22…Lxd6 kan vit svara med 23.f4+!. Bonden går inte att slå på grund av 24.0-0+ följt av 25.exd6 med vunnet slutspel, och efter 23…Kf5 24.Kf2! La3 25.Kf3 har vit också klar fördel.


Det där hade blivit skoj. Efter partifortsättningen stod svart klart bättre och Oscar gjorde inga misstag. Han har, bortsett från den tidiga dragföljdsmissen, all anledning att vara nöjd med partiet. Avslutningen var supereffektiv:


33…Le1! 34.Th3 Tf1! 35.Tc4
Det hotade matt med 35…Ta4, men …
35…gxf5 matt

Resultatservice

* * * * *

Gasjimovs minnesturnering – rond 3

Magnus Carlsen är i topp efter tre ronder. Foto: Shamkirchess.com 

I senaste numret av TfS presenteras David Navara under rubriken ”Världens ödmjukaste stormästare”. Det fick vi se prov på idag i direktsändningen från Sjamkir. När partier på den nivån är slut ställer stormästarna sällan upp pjäserna efter sig. Navara tillhör inte den kategorin. Efter förlusten mot Magnus Carlsen lyfte han över de pjäser han slagit ut till Carlsens sida och började sätta upp de egna vita pjäserna på utgångsfälten. Det fick effekten att Carlsen också började ställa upp sina svarta pjäser. Strax kom en domare in och avbröt det hela. Med gester förklarade han att de inte behövde återställa pjäserna. När Carlsen och domaren hade lämnat bordet fullföljde Navara genom att få både de vita och de svarta pjäserna på plats. God uppfostran.

I partiet praktiserade Carlsen liksom i VM-matchen Svesjnikovvarianten i Sicilianskt. Hans nyhet 13...a5 ingick förmodligen i VM-preppen. Det blev en obalanserad ställning där Carlsen lyckades pressa fram vinsten.

Dagens andre vinnare var Vishy Anand i ett parti där han såg ut att åter förlora. Men det kom en vändning:

Vishy Anand – Sjachrijar Mamedjarov 
Svart drar

35...Se4?
Svart kunde ha behållit klar fördel med 35...S6h5.
36.Lxe4 dxe4 37.Se5 Sd3
Det är inte mycket att välja på. Sämre är 37...Se6 38.Df6 Le8 39.d5 Dd8 40.Sg4.


38.Dh8+!
Anand: ”Ställningen var förlorad. Jag hade tur med det tricket.”
38...Kxh8 39.Sxf7+ Kh7 40.Sxd6 Ld7? 41.Sxe4



Vit har tagit över och Anand lyckades vinna partiet.

Rond 3
Sergej Karjakin – Veselin Topalov remi 
Alexander Gristjuk – Anish Giri remi 
Tejmur Radjabov – Ding Liren remi 
Vishy Anand – Sjachrijar Mamedjarov 1-0 
David Navara – Magnus Carlsen 0-1

Ställningen efter tre ronder:
Magnus Carlsen 2,5; Ding Liren och Sergej Karjakin 2; Tejmur Radjabov, Veselin Topalov och Vishy Anand 1,5; David Navara, Anish Giri, Sjachrijar Mamedjarov och Alexander Gristjuk 1 poäng.

Rond 4 (onsdag kl. 13)
Veselin Topalov – Magnus Carlsen 
Sjachrijar Mamedjarov – David Navara 
Ding Liren – Vishy Anand 
Anish Giri – Tejmur Radjabov 
Sergej Karjakin – Alexander Gristjuk

Partierna

* * * * *

DUBAI OPEN. Efter helgens elitserieavslutning i Malmö begav sig Erik Hedman vidare till Dubai Open. Där finns även Pia Fransson. Erik vann i första ronden mot en spelare från Förenade Arabemiraten och förlorade idag mot GM Nodirbek Abdusattorov från Uzbekistan. Pia vann i andra ronden på walk over och har också 1 poäng.

Resultatservice
Partier