tisdag 16 april 2019

Veteranernas lag-VM i Rhodos – rond 1

Utsikten från min balkong på Olympic Palace Hotel. Foto: LG

Femstjärniga Olympic Palace Hotels framsida vetter mot det blånande Medelhavet. Bakom hotellet finns en grönskande bakgård, och den ser jag när jag sätter mig på min balkong. Ingen inspirationskälla. Den baksidan upptäckte jag inte när jag försenad ankom till hotellet en timme efter midnatt mellan måndag och tisdag. Bengt Hammar med sekundant anlände kraftigt försenad måndag morgon klockan halv fyra. Jämfört med deras försening är min naturligtvis blaha-blaha.

Det vanligaste samtalsämnet före första ronden i veteranernas lag-VM var olika reseproblem. Två belgare tappades bort på vägen och de två som lyckades komma fram fick inte spela i rond 1. Tvåmannalag tillåts inte.

Sveriges andralag i 65+ råkade också ut för ett missöde. Ingvar Carlsson kom inte iväg planenligt från Linköping - flygplanskrångel - och vi fick spela första rondens match mot fjärderankade Israel (Sveriges förstalag är femterankat) med endast tre spelare. Våra motståndare ställde upp mangrant med fyra IM och ett elosnitt skyhögt över vårt. Utgången tycktes given, enligt professor Arpad Elo. Men tack och lov är undrens tid inte förbi: vår trio ordnade 2–2 mot en medaljkandidat!

Efter en nästan sömnlös natt – det var ökenhetta på rummet och jag upptäckte termostaten först framåt morgonkvisten – kändes det rätt bra att möta en IM med drygt 300 elopoäng mer än vad jag har. Då är det väl nästan helt okej att förlora. Dessutom hade jag svart. Jag hade en väldigt avspänd inställning till det kommande äventyret. Framför allt gällde det att inte sitta och somna.

Ett irritationsmoment efter några drag: vi hade en underbar utsikt över Medelhavet och då kommer en funktionär och rullar ner gardinerna. Det var inget besvärande solsken och jag distraheras gärna av en fin utsikt. Jag hörde en annan spelare beklaga sig över ridåfallet, men ridåhalaren var obeveklig. Och jag orkar inte skicka runt en protestlista. Luftkonditioneringen är som så ofta alltför bra: jag frös. Jag knallade över till vår oumbärlige allt-i-allo, Sven-Olof Andersson, och frågade om jag kunde få låna hans kavaj som hängde på hans stolsrygg. Visst fick jag det. Inte riktigt min storlek – möjligen finns det något om den saken i Fides klädkod – men den värmde.

Det var trots allt kul att spela igen, det är ungefär ett halvår sedan jag spelade ett parti senast. Vi kom in i en variant som jag tidigare snubblat i och som jag därför faktiskt har studerat. Jag kunde som omväxling vara nöjd med öppningen. Och mittspelet gick galant. Sedan slappnade jag av väl mycket:

Boris Maryasin – Lars Grahn 
Svart drar

Min första tanke var att spela 27...Dg3 28.Df3 Dg5 med idén Dc1. Vits svaga damflygelbönder kan bearbetas och svarts kung står säkert. Den fortsättningen ger svart goda vinstchanser. Å andra sidan kunde jag mer eller mindre framtvinga remi med 27...Tf8. Den vardagstråkiga säkerhetskänslan skördade ett nytt offer. Det var mer förhandsinställningen än den aktuella ställningen som fick råda.
27...Tf8 28.Dg4 Dxg4 29.hxg4 Txf2 30.Kxf2 Kd7 31.Kg3 Ke7 32.Kh4 Kf7 33.Sf4 Kg7 34.Sh5+ Kg6


35.Sf4+ Kg7 36.Kh5 Kh7 remi

Sören Svensson var näst på tur att avsluta sitt parti. Han lyckades fånga motståndarens dam:

Sören Svensson – Leon Lederman 
Svart drar

32...Df4?
Som det visar sig bär det rakt in i fördärvet. Svart kunde ha slagit vakt om sin fördel med 32...a4.
33.Dh3!? Sc5?
Det var nödvändigt att ordna en reträttväg tillbaka till h6 med 33...h5.
34.g3


Ouch! Musfällan slår igen och det fanns inte ens en ostbit på f4.
34...Ld7 35.Dxd7 Sxd7 36.gxf4 exf4 37.Tee1
Svart har en ynka bonde för pjäsen.
37...g5 38.h3 Kg7 39.Kg2 h5 40.Sd4 Se5 41.Se6+


41...uppg.

Det stod 1,5–1,5. Det var bara Felix Nordström kvar och han verkade ha allt under kontroll mot Mark Berkovich. När Berkovich bjöd remi i 33:e draget var det sannolikt för att han stod lite sämre. Felix antog anbudet men var sedan inte riktigt nöjd med remin. Men en seger med 2,5–1,5 med tre man på banan mot starka Israel – sådant finns väl bara i sagor. Det blev för övrigt den enda oavgjorda matchen i gruppen 65+.

Det var fler IM som fick släppa ifrån sig halvor till betydligt lägre rankade svenska spelare: David Ross, Kanada (elo 2312) och Fabio Bruno, Italien (2433) i 50+ mot Bengt Kvisth, Sverige 2 (1723) respektive Björn Johansson, Sverige 1 (1888).

Och imorgon är alla lag förhoppningsvis kompletta.

Gruppen 50+
Resultatservice
Partier

Gruppen 65+
Resultatservice
Partier

* * * * *

REYKJAVIK OPEN. Det hela slutade med åtta spelare på delad förstaplats med 7 poäng. Efter särskiljning korades Constantin Lupulescu till turneringsvinnare, och Nils Grandelius kom på tredje plats. Resultat och partier.

ANTALYA. Efter sex ronder i dam-EM leder Alina Kasjlinskaja på 5,5 poäng, en halv före Marie Sebag. Pia Cramling har 3,5 poäng. Resultat och partier.

BUDAPEST OPEN. I rond 7 vann Ralf Åkesson mot Dragan Kostic (2508). Ralf har gjort en utmärkt turnering med två ronder kvar. Han har 4,5 poäng. Det är ett halvdussin spelare i topp på 5,5 poäng. Resultat och partier.