lördag 25 maj 2019

Fide GP i Moskva – semifinaler, särspel

Jan Nepomnjasjtjij tackar Radoslaw Wojtaszek för en hård match. Foto: World Chess

Radoslaw Wojtaszek försatte sina vinstchanser i första särspelspartiet mot Jan Nepomnjasjtjij och efter tre remier tog Nepo väl vara på det som erbjöds honom i fjärde partiet.

Efter en vilodag inleds finalen på måndag.

Semifinaler
Hikaru Nakamura – Alexander Grisjtjuk remi, 0-1
Jan Nepomnjasjtjij – Radoslaw Wojtaszek remi, remi, remi, remi, remi, 1-0

Partierna

Final
Alexander Grisjtjuk – Jan Nepomnjasjtjij

* * * * *

Franska klubblagsmästerskapet – rond 8

Axel Smith förlorade mot Deimante Cornette. Foto: ffechecs 

Asnieres Pentala Harikrishna och Maxime Vachier-Lagrave vann på toppborden mot Nice Alekhine, men det gick sämre på övriga bord. Nice Alekhine vann matchen med 3–2, och Bischwiller tog över förstaplatsen i tabellen efter 2–1 mot Clichy.

CEMC Monaco, utan Pia Cramling, förlorade med 1–3 mot Mulhouse Philidor. Där spelade Carl Johan Ribbegren remi mot GM Andrei Sokolov, medan Axel Smith förlorade mot Deimante Cornette.

Deimante Cornette, CEMC Monaco – Axel Smith, Mulhouse Philidor 
Vit drar

Det blir till att citera Magnus Carlsen: ”Nu önskar ju alla offra bönder, kanske två eller tre för långsiktig kompensation.” Cornette offrade två bönder och fick fint spel. Här var det dags att sätta punkt.
21.Tf1! Ld5
På 21...Lxf7 följer 22.Dxf7+ Kh8 23.Dh7 matt.
22.Tf8+ Kg7



23.Df7+! Lxf7 24.T1xf7+ Kh6 25.Th7 matt

Peter Svidler gav ju Magnus Carlsen tillfälle att sätta matt i deras möte i Grenke Chess Classic. Efteråt fick Magnus frågan om han själv hade varit beredd att tillåta motståndaren att sätta honom matt. Magnus förklarade att han fann det nästan osannolikt att situationen skulle uppkomma, men om det hände så skulle han inte tillåta mattsättningen. Axel följde alltså Svidlers generösare linje.


Andrei Sokolov mot Carl Johan Ribbegren slutade remi. Foto: ffechecs 

Resultatservice
Partier

* * * * *

Den glade busschauffören på linje 3

Foto: Lars Grahn 

Idag var det andra gången jag åkte stadsbuss med en chaufför som har presenterat sig för alla som Kim, och som enligt honom själv kör under benämningen ”Den glade busschauffören”. Han hälsar passagerare hjärtligt välkomna till en ”fin lördagstur” när de kliver på och tar farväl av dem med ett glatt ”tjingeling”. Han kan uppmana passagerare att inte glömma mobilerna i bussen – ”Speciellt ni ungdomar. Ni har en dejt? Om ni glömmer mobilen kan ni glömma den dejten.” Han förklarar att MFF:s match på stadion om ungefär en timme kan påverka framkomligheten på Stadiongatan. Ingen annan busschaufför i Malmö utnyttjar mikrofonen i bussen så mycket som han gör, och han får gärna avbryta mina schackliga funderingar. Kim sprider glädje.

Kanske har han hämtat inspiration från en busschaufför i Köpenhamn. Det var för många år sedan och jag har glömt detaljerna, men det var i grova drag så här: stadsbussen stannade vid hållplatsen vid Hovedbanegården, den centrala järnvägsstationen, och chauffören meddelade passagerarna: ”Hovedbanegården, omstigning till Berlin, Rom och Paris.” Det behövs inte mer för att förgylla vardagen.

Ibland får jag själv chansen att framkalla leenden hos för mig okända människor. Som när jag trädde in på ett bageri för ett antal år sedan där jag var stamkund och hade mitt favoritbröd. Jag upptäckte att det fanns ett enda bröd av det slaget på hyllan och hoppades att det skulle ligga kvar när det var min tur. Jag stod med kölappen i näven. Men kunden strax före mig la rabarber på brödet.

Jag kom med en mild kommentar till min olycka och plötsligt rann inspirationen till. Jag gick ner på knä och improviserade fram en ödesmättad monolog som om jag drabbats av ett dråpslag i ett Shakespeare-drama. Föreställningen varade i ungefär en halv minut. Efter det fick jag applåder av åskådarna, ett halvdussin kunder och de två i personalen. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång under alla år har fått applåder efter ett schackparti, det krävs uppenbarligen mer för att få uppskattning av det slaget. (När jag var medlem i Studioteatern några år på 1990-talet deltog jag ibland i improvisationsövningar.)

Kunden som köpt brödet ville lämna över det till mig som en gåva, men jag insåg snabbt att det mest storstilade i detta skådespel var att tacka nej till det generösa erbjudandet. Dagens mission var uppfylld: jag hade spridit lite glädje. Kaféteater.

Shakespeare visste vad det handlar om. Här Jaques klassiska konstaterande i As you like it (Som ni vill ha det):

All the world's a stage,
And all the men and women merely players;
They have their exits and their entrances,
And one man in his time plays many parts,
His acts being seven ages.

Om du med enkla medel kan framkalla leenden hos omgivningen – vilket Kim förmodligen gör dagligen – så missa inte den chansen!

* * * * *

Från en magnifik scen i Cirkusbygningen till en mindre lokal i ett destilleri i Skottland. Magnus Carlsen uppträder i alla möjliga miljöer, men han har säkert förmågan att begränsa synfältet till de 64 små fälten. Undrar om det finns en liten whiskydoft bland jäskärl och whiskyfat i Lindores Abbey Destillery.

Efter remier mot Ding Liren och Sergej Karjakin vann Magnus mot Vishy Anand. Halvvägs delar han ledningen i snabbschacksturneringen med Ding Liren på 2 poäng.

Partierna