onsdag 14 maj 2008

Blixthajarnas lekplats

Så vitt jag vet finns det inte något utpräglat schackkafé i Sverige, men det lär finnas ett och annat ställe där man slipper släpa med eget spel och schackur. Stephan Kring har tipsat om ett ställe i Stockholm, Southside (bilden) på Hornsgatan 104, där man kan släcka törsten och spela blixt. Han rapporterar:
”Att Southside är så välbesökt av schackspelare beror på att det ligger ett stenkast från Salongerna. Bland kompisar som jag spelar med finns Helge Wademark, som av och till brukar utmärka sig både verbalt (har varit citerad några gånger i både TfS och Schacknytt av bl a Bo Plato och Bosse Sjögren) och på schackbrädet. Helge vann Mästarklassen i Göteborg 2006, medan Mästarelit 2007 gick något sämre. Och Håkan Frisén, som är påläggskalv inom svenska storfinansen och SEB, och dessutom nästintill en legend i anrika Hultsfreds Schackklubb. Vid några tillfällen när vi har värmt upp inför någon match på zinken (Hammarby bandys hemmais) har jag sett Oscar von Bahr, Hans Tikkanen och bröderna Evertsson. Känner dem bara till utseendet så jag har aldrig pratat med dem. Det är heller inte så lätt att starta ett samtal när de är helt fokuserade på schacket. Det finns ytterligare en ‘schackpub’ på Hornsgatan som heter Charleys, men jag vet inte mer än så om den.”
Det skulle vara trevligt att kunna göra en kartläggning av de vuxenlekplatser som erbjuder dryck, tilltugg och schack. Hör gärna av er med tips. Här har jag skrivit om ett ställe som jag ibland besöker tillsammans med mina vänner.