fredag 26 februari 2016

Inventering pågår – del 2


Avslutningen på Erik Lundins schackkrönika i DN den 11 april 1971

De två första årgångarna av Schacknytt (1970 och 1971) var stencilerade och det var nog svårt att betrakta nykomlingen som en kommande konkurrent till Tidskrift för Schack. I olika schackspalter beskrevs Schacknytt som en pigg uppstickare. I sin krönika den 11 april 1971 markerade Erik Lundin Schacknytts plats i hierarkin – se ovan. Då var jag nog mest glad över att min tidskrift hade uppmärksammats i den stora tidningen, men med åren började Lundins tal om Schacknytt som ett komplement till TfS fungera som en drivkraft att ändra på styrkeförhållandet.

När Bent Larsen blev fast medarbetare 1974 ökade graden av jävlaranamma, och när Tidskriftsföreningen Schacknytt bildades 1981 – redaktionsmedlemmar: Tomas Blom, Mats Hessmark, Sixten Ingemar Johansson, Axel Ornstein, Harry Schüssler och Tom Wedberg med mig som redaktör – började jakten på TfS på allvar. Till slut kom den stora dagen då vi på ett redaktionsmöte, femton år efter Erik Lundins uppmaning, kunde fira att Schacknytt hade fler prenumeranter än TfS. Det var en milstolpe i tidskriftens historia.

Jag slutade som redaktör för Schacknytt 1990. Då hade jag två döttrar som roade mig mer än tidskriftsarbetet. Nu gör jag mitt sista år som redaktör för Korrschack. Sedan tänker jag ta tag i mina bokprojekt.

* * * * *

Den här helgen ikläder jag mig min traditionella roll som åskådare. Det är elitserieschack i Malmö imorgon och Lund på söndag. Och dessemellan Redhawks–Karlskrona.

* * * * *

Tips önskas. Jag önskar få fram ett telefonnummer till en person i Los Angeles. Finns det någon motsvarighet till Eniro i Kalifornien?