måndag 20 februari 2017

Kvartsfinaler i Teheran

Anna Muzytjuk, en av dagens två vinnare i Teheran. Foto: David Llada 

Vad gäller damernas VM-turnering i Teheran återger jag resultaten i första kvartsfinalpartierna. Jag orkar inte spela igenom partierna, anar inte vad som hände i dem.

Kvartsfinaler
Ju Wenjun – Tan Zhongyi remi 
Harika Dronavalli – Nana Dzagnidze 1-0 
Anna Muzytjuk – Antoaneta Stefanova 1-0 
Alexandra Kosteniuk – Ni Shiqun remi

Partierna genomspelbara
Turneringens webbplats

* * * * *

Säkerheten kring Palais des Festivals i Cannes är om inte rigorös så i varje fall väldigt omfattande. Det var mycket tuffare att komma in till spellokalen, Salon des Ambassadeurs med utsikt över Medelhavet, än att passera säkerhetskontrollen på Kastrup. Vi befinner oss på franska Rivieran och militärer går omkring med skarpladdade puffror. Det vimlar av vakter.

Mitt första parti i Cannes Open, B-turneringen, var mot en ung fransyska som hade stora problem med att centrera sina pjäser. Aldrig förr har jag praktiserat mina begränsade kunskaper i franska så flitigt. Ett halvdussin gånger fick jag säga ett alltmer irriterat ”J'adoube”. Andra gångar passade jag på att justera hennes pjäser när hon lämnade bordet. Men det värsta var att jag fick slita som ett djur i fem timmar för vinsten. Illavarslande på något sätt.

Den stora tröttheten satte in efter några timmar och det fördes en inre dialog mellan mitt ambitiösa jag och mitt mera lättsinniga och trötta jag.

– Skärp dig nu! Det här är en vinstställning.
– Men jag orkar inte räkna.
– Ta dig samman för helvete, räkna!
– Men jag är astrött, jag vill men orkar inte!
– Kolla på schackuret, medan vi håller på att käbbla rinner tiden ut.
– Men det enda jag orkar är att spela på känsla.
– Okej gör det då, men kom sen inte och skyll på mig.

Imorgon är det dubbelrond med första rondstart klockan nio. Suck. Det kan bli en skräckfylld upplevelse. Det känns över huvud taget väldigt ovant att spela schack. Och inte blev det nån anka. Hoppas vara på bättre humör en annan dag.