söndag 26 februari 2017

Fides GP-turnering i Sharjah

Alexander Grisjtjuk är i delad ledning i Sharjah efter åtta ronder. Foto: Maria Jassakova

MATTI SVENN:
Det är jämnt och något avslaget i Fides GP-turnering i Sharjah, Förenade Arabemiraten. Remier är mer regel än undantag. Ledarduo efter sju ronder var Sjachrijar Mamedjarov och Maxime Vachier-Lagrave på 4,5 poäng.

Idag fick bägge kämpa i tornslutspel. MVL:s uppgift trots minusbonde var klart överkomlig. Med torn och tre bönder mot torn och fyra bönder på samma flygel anses ju remichanserna vara goda. Det tog dock 96 drag innan motståndaren Jan Nepomnjasjtjij gav upp sina vinstförsök.

Mamedjarov hade det betydligt värre. Han blev tidigt satt under press av Alexander Grisjtjuk. Det verkade inte vara så farligt men när tornslutspelet nalkades anade man att svart hade stora problem.

Alexander Grisjtjuk – Sjachrijar Mamedjarov 
Vit drar


47.fxe5
Förstås. Däremot inte 47.Txe6+ Kf7 48.Txe5 för matten på h3!
47...Kd7


48.Kg6!
Med sikte mot både svarts och vits e-bonde.
48...f4
Eller 48...Th3 49.Kf7 Txh2 50.Txe6 och snar bondeförvandling.
49.Td6+ Ke7 50.c6 f3 51.Td7+ Ke8 52.Tf7 Tc3 53.c7 h5


54.Txf3!
En klassisk finess.
54...Txc7 55.Th3!
Följt av ett maximalt samarbete. Tornet tar h-bonden och kungen riktar in sig mot svarts e-bonde.
55...Kd7
Det hjälper inte heller att skära av vits kung med 55...Tf7. Efter den fina tornmanövern 56.Txh5 Tf1 57.h4 Kf8 58.Tg5! är svart hjälplös, till exempel 58...Kg8 59.h5 Tf2 60.h6 Tf1 61.Tg4 Tf2 62.Ta4 och vits e-bonde avgör.
56.Txh5 Tc4 57.Th7+ Kc6 58.Kf6 Kd5 59.Td7+ Ke4


60.Td1
Absolut inte 60.Kxe6? för 60...Tc5.
60...Tc2 1-0
Vits e-bonde kostar torn efter 61.Kxe6 Txh2 62.Kd6.

Därmed anslöt sig Grisjtjuk till ledaren MVL. Övriga partier slutade remi förutom Jon Ludvig Hammer som förlorade mot Pavel Eljanov. I morgon spelas sista ronden.

Ställningen inför slutronden.

* * * * *

Au revoir, Cannes

Svenskkvartett i Cannes: Ulf Nyberg, Lars Grahn, Christer Olesen och Max Wahlund.

Dags att börja förbereda avfärden från klarblå himmel till snö och rusk. Jag återvänder gärna till Cannes Open. När allt kommer omkring har franska Rivieran mer att erbjuda än exempelvis Sliema, Malta, i november.

Säkerhetskontrollerna har på något vis blivit en naturlig del av vardagen, men ibland är det svårt att finna sig i en haltande organisation. Som när jag försökte lämna festivalpalatset efter gårdagens parti. Jag släpptes inte ut på ett ställe utan hänvisades till en annan utgång. Där hänvisades jag tillbaka till första stället. När jag återvände dit var jag en aning förbannad – min fina ställning hade ju en halvtimme tidigare förvandlats till en blockerad remiställning – och jag lät min irritation gå ut över vakten. Jag kan vara ganska syrlig även på knackig franska. Han fann för gott att lämna en glipa i kravallstaketet där jag kunde slinka ut.

I svenskkvartetten var det Max Wahlund som gjorde det bästa eloklippet, 52 friska elopoäng till hans konto. Han nämnde träning på Youtube som främsta orsaken till sin framgång.