fredag 29 mars 2019

Tillbaka till Rådhushallen

Axel Ornstein och lunch på Rebell. Foto: LG 

Klarblå himmel över ett vårligt Malmö och helgen bjuder på slutsammandrag i elitserien och superettan i Rådhushallen. Ett gyllene tillfälle att träffa gamla schackvänner. Det blev dagens lunch på Restaurang Rebell med Axel Ornstein, och i hans sällskap vill jag gärna tala schackhistoria.

Min förhoppning är att Axel någon gång slår sig ner och skriver sin schackbiografi. Där finns bland annat sju SM-titlar och sex OS 1972–1984. Det finns ett parti som måste med i en sådan bok: hans fantastiska holmgång mot Boris Spasskij i Nice-OS 1974. Axel hade förväntat sig att det skulle bli Spanskt men Spasskij slog till med en Kungsgambit. Det slog gnistor om brädet från början till slut och det var Axel som hade vinstchanserna. Han missade några vinstvägar, den sista några drag från slutet – det skrev jag om här. Vinst där och Sverige hade noterat 2–2 mot väldiga Sovjetunionen.

En del av förhistorien är att Bobby Fischer led ett mycket smärtsamt nederlag med svart mot Spasskijs Kungsgambit i Mar del Plata 1960. Året efter skrev Fischer sin berömda artikel ”A Bust to the King's Gambit” där han hävdade att Kungsgambiten efter 1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 vederlades av 3...d6. Axel följde Fischers recept i nio drag innan han avvek.

Nice-OS utspann sig bara sex år efter att jag hade följt kandidatsemifinalen mellan Spasskij och Bent Larsen i Rådhushallen – ännu ett underbart schackäventyr.

Jag tvivlar på att det blir någon upphetsande Kungsgambit för Axel i Rådhushallen den här helgen.