söndag 20 november 2016

På andra sidan Sundet

Philidor mot Århus/Skolerne i danska elitserien. Foto: LG

När dagarna tenderar att likna varann alltför mycket – lågtryck avlöser lågtryck, kulinarisk vardagslunk, remi efter remi, olika nyanser av grått och en strimma blått – finns tack och lov Köpenhamn bara en halvtimme bort. Så iväg i förmiddags med Øbros spellokal som huvudmål. Där spelade mästarlaget Philidor, den här gången utan Nils Grandelius, mot Århus/Skolerne i danska elitserien rond 3.

En annan Malmöbo, Jasmin Bejtovic, spelar numera för Philidor och han var på plats. När jag av olika orsaker inte kunde vara med i Malta Open, efter att ha spelat där fem år i följd, försöker jag nu finna en annan tillflyktsort denna vinter. Jasmin rekommenderar varmt Cannes Open på franska Rivieran i februari. Han har med glädje varit med där två gånger. Hans lyriska beskrivning av turneringen får mig att snegla åt det hållet. Att spela schack med utsikt över Medelhavet och med ett hänsynsfullt spelschema tilltalar mig. Två dagar med dubbelronder och väckarklocka – uthärdligt. 

Det blev två fika- och matkontroller i Köpenhamn. Först hjemmelavet æblekage med flødeskum + kaffe på restaurang Søpromenaden som ligger vid den nordligaste delen av søerne. Dämpad musik, danska 60-talsschlagers. Grönvitrutiga dukar på borden, ett stearinljus och ett par vita tulpaner. Stolen med nött och sprucken galon på sittdynan andas också 60-tal. Småmysigt. Jag uppskattar detta lika mycket som perfektionismen på Noma. Tycker om kontrasterna.

Efter att ha varit tillbaka i spellokalen för att kolla på mittspelsställningarna bar det iväg till lunch på Köpenhamns bästa burgerställe enligt AOK, Cock's & Cows. Nästan fullsatt. Moderna tongågar – men plötsligt: Bing Crosby och I'm dreaming of a White Christmas. Normalt får sådant mig att vända i dörren men här var det förvånansvärt uthärdligt. Men jag gillar inte snö och mina ögon tindrar inte vid juletid.

Jag skulle kunna beställa på danska men jag brukar inte göra mig till när jag vet att svenska i regel fungerar utmärkt på andra sidan av Sundet. Men här fick jag svaret: ”Sorry, I don't speak Danish.” Så vi kommunicerade på engelska. That's all right. Och burgaren var läcker! Det här är ett ställe som skulle kunna få mig att ställa upp i Øbros hektiska nyårsturnering någon gång. I allt en lyckad matexpedition.

Jag återvände till spellokalen ett par minuters promenad bort längs Rosenvængets Allé för att kolla på slutspelen. Matchen slutade 4–4.

Brønshøj med Tiger Hillarp Persson i spetsen segrade med 5–3 mot Hillerød och leder serien. Tiger vann mot sin gode vän Lars Schandorff på förstabordet. Båda spelar för övrigt för Malmö AS i elitserien.

Partierna i matchen Brønshøj–Hillerød
Tabellställningen

Efter detta klarar jag av ännu en remi i New York, men sedan räknar jag med att Magnus Carlsen vinner det åttonde VM-partiet.

Foto: LG