onsdag 21 mars 2018

EM i Batumi – rond 5

Ivan Saric finns med i ledartrion. Foto: e2e4.ge

Efter fem ronder i Batumi har vi tre spelare i topp på 4,5 poäng: Tamir Nabaty, Benjamin Bok och Ivan Saric. 

Nils Grandelius korta parti mot Arman Pashikian rörde sig aldrig utanför remigränsen. Nils har 3,5 poäng med häng på täten, och imorgon möter han en dansk som representerar Tyskland, Rasmus Svane.

Georgiern Davit Maghalasjvili missade något som kunde ha blivit dagens drag hemma i Batumi:

Daniel Fridman – Davit Maghalasjvili 
Svart drar

I partiet följde 26...Lc4 27.Dc5 med fördel för vit, men det slutade så småningom i remi. Vad borde svart ha spelat istället? Svaret finns sist i dagens inlägg.

Partierna genomspelbara
Resultatservice

* * * * *

Nackas hörnspark

Lennart ”Nacka” Skoglund i Hammarbys dress. Foto: wikimedia commons

Ibland konfronterar jag mina gamla suddiga minnesbilder med tillgängliga fakta. Det kan exempelvis röra sig om fotbollsmatcher från förra seklet. Jag missade sällan Malmö FF:s hemmamatcher på 1960-talet och mot Hammarby IF såg jag Nacka Skoglund live för första och enda gången. Jag har länge levt i tron att jag såg honom skruva in en hörnspark i mål, och jag var beredd att peka ut var hörnflaggan var placerad på Malmö Stadion. En vänsterhörna på den västliga planhalvan. Jag stod som vanligt på ståplats långsida, norra läktaren.

Så fick jag för mig att jag skulle kolla upp det, och det blev en eftermiddag down memory lane. Det visar sig att MFF mötte Hammarby på Malmö Stadion två gånger på 1960-talet:

Den 26 augusti 1965. Resultat: 3–1
Den 24 maj 1967. Resultat: 4–2

Nacka var med men han var inte målskytt. I själva verket gjorde han inget mål i division 1. Jag har sannolikt hört talas om, eller till och med sett (Sportspegeln på SVT), den hörnspark som Nacka faktiskt skruvade in direkt i mål efter några minuters spel i sin comeback i Hammarby den 7 maj 1964. Det var i en match mot Karlstads BIK i division 2.

Minnesbilden av Nackas hörna hade trängt sig in i fel minnescell i min grå massa och blandade sig med besläktade bilder. De vimlar av renoveringsobjekt i min skalle.

Självfallet kollade jag på Youtube om Nackas hörnspark finns bevarad där. Nix. Jag återsåg Tom Alandhs dokumentär om Nacka. Jag är en blödig typ och Alandhs hjärtknipande berättelse stimulerade återigen mina tårkanaler.

Vid den tiden såg jag också Norrköpings Putte Källgren skarva in två snarlika mål på MFF. Kanske stämmer det, kanske inte. Det får bero, jag kan inte lägga ytterligare en eftermiddag på fotbollshistoria i kandidattider.

* * * * *

Daniel Fridman – Davit Maghalasjvili
Det är forcerad matt efter 26...Se3!!, till exempel 27.fxe3 Dxg3+ 28.Kh1 Le4 matt, eller 27.Txe3 Lf1 med matt.