onsdag 18 juni 2008

Och nu blir det paus

TfS nummer 3 är på väg ut till prenumeranterna. Återstår nummer 4 innan jag slutar som TfS-redaktör. Den sedvanliga tidsnöden är lite värre än vanligt och det innebär att jag lämnar bloggosfären och återkommer hit när mitt avskedsnummer har kommit i väg till tryckeriet. Det blir till att jobba med tidskriften dag och natt tills dess.

Innehållet i nummer 3:
Glasblåsarens son (När Stellan Brynell åkte hem från en tävling tillsammans med några juniorer frågade han dem vad de visste om Gideon Ståhlberg. Namnet var bekant men i övrigt var det blankt. Det är hundra år sedan Sveriges jämte Ulf Andersson starkaste schackspelare genom tiderna föddes. Ingemar Johansson porträtterar glasblåsarens son, som kom att ägna sitt liv åt schack. Ståhlberg var landets förste stormästare, VM-kandidat två gånger om, domare vid fem VM-matcher och författare till ett tjugotal schackböcker. Hans betydelse för svenskt schack under några decennier i mitten på 1900-talet var betydande.) Schackboom i Turkiet (Pia Cramling fick en inbjudan och spelade med i Ataturk Masters i Istanbul. Här berättar hon om turneringens förlopp men också om en schackboom av ett sällsynt slag. Under loppet av sex år har medlemsantalet i turkiska schackförbundet ökat från 3 000 till 145 000. Schack står på schemat i många skolor, och det finns 12 000 schacklärare på skolorna runt omkring i landet. Bakom undret står framför allt Ali Nihat Yazici, ordförande i turkiska schackförbundet.) En rapport inifrån (Det finns ett fruktgivande samarbete mellan arrangörerna av Sigemanturneringen i Malmö och Corusturneringen i Wijk aan Zee. Funktionärer gästar varandras turneringar och det skapas möjligheter för svenska spelare att få vara med i Wijk aan Zee. Senast öppnades den holländska porten för Pontus Carlsson, som fick chansen att komma med i C-turneringen. Här rapporterar han om influensan, dunderkuren, förberedelserna, tidsnöder och mycket annat.)
Ladies Open i Täby – Katerina Lahno för andra gången – En kvalturnering till världscupen – Boknytt – Kombinationer – Nilssons pjäser – Domarna faller sekundsnabbt – Helgturnering i Ballerup – Små marginaler (Västerås i elitserien) – Årets studie 2006 – Brynell gjorde vad han skulle – Tävlingskalender.

Den här bloggen kom i gång för att det var ett skriande behov av att marknadsföra TfS på nätet. Prenumerera på TfS! Nu försvinner just den drivkraften för min del. Jag tycker att det har varit skoj att dela med mig av mina tankar här på bloggen men behöver en ny drivkraft. Det skulle kännas bra att kunna bredda innehållet, kanske med fokus på både schackhistoria och nyheter. En hemsida med egenproducerad film och ljudfiler med stormästarintervjuer. Ett smörgåsbord som tillfredsställer olika smaker. Drömmar …

Problemet är att jag inte har de tekniska kunskaperna att skapa en professionellt utformad hemsida, och jag har inte lust att harva på en amatörmässigt hoptråcklad hemsida. För mig är form lika viktigt som innehåll. Detta några sista tankar inför uppehållet. Vi hörs!

PSLösningen på Kombination 16: 32…Dxf2+! 33.uppg. Ett skolexempel på springargaffeln.