lördag 15 december 2012

Malmö Open – rond 3

Vad säger Danailov? Foto: Anders Hansen

Några av flickorna i norska Jentebrigaden spelar i mössor som skulle få ECU-presidenten Silvio Danailov, mannen bakom ECU:s klädkod, att krevera. Om han varit här så hade arrangörerna förmodligen tvingats kasta ut honom för att få ro i spellokalen. Eftersom jag funderar på att vara med i veteran-EM i Danailovs hemland Bulgarien så har jag laddat ner turneringens klädkod och skummat igenom den. Det ser ut som om jag tvingas köpa nya jeans för mina är inte i erforderliga crisp condition. På dottern Moas bröllop bar jag med glädje en ny kostym, men att behöva förnya garderoben bara för en schackturnering …

När jag träffade Anil Surender senast sa han att han inte kände till ett enda fall där någon blivit portad på grund av klädseln. Om jag skulle ta och skaffa en sån där mössa och spela i den i Plovdiv. Jag skulle kunna bli utkastad och därmed schackhistorisk ...

Just det, Malmö Open. Det är tätt mellan ronderna denna hektiska lördag, men när det är bråttom lönar det sig ofta att snabbkolla vad Jonny Hector har haft för sig. Det är publiceringsbart:

Erik Arvidsson – Jonny Hector
Svart drar


21...Th4! 22.Th1
Eller 22.dxc5 Lxg4! 23.fxg4 Txg4+ 24.Kf3 Tg3+ 25.Kf2 Tg2+.
22...Lxg4! 23.fxg4


23...f3+! 24.Dxf3 Txg4+ 25.Kf2 Tf4 26.dxc5
Utvecklingsdraget 26.Sd2 är lite segare.
26...f5 27.e5 Txf3+ 28.Kxf3 Dg4+ 29.Kf2 Df4+ 30.Kg2 De4+ 31.Kg1 Td8 32.Sa3 De3+ 33.Kf1 Td2


34.uppg.

Rond 3 är för övrigt den så kallade ”lingonplockarronden”, ronden där lågrankade spelare som kommit upp sig ska sättas på plats. Det fungerade i stort sett som det var tänkt, åtminstone på toppborden.