onsdag 13 november 2013

Fjärde VM-partiet i Madras

Lyckat öppningsval för Magnus Carlsen i dag. Foto: chennai.fide.com

Inför andra VM-partiet spekulerades det i att Magnus Carlsen skulle använda sig av Berlinförsvaret. Men det blev alltså Caro-Kann. Berlinpremiären i matchen fick vänta tills i dag, och det blev ett val som Carlsen säkert kommer att upprepa. Simen Agdestein: ”Magnus utmanade Anand på hans hemmaplan, nämligen öppningsanalyser – och lyckades!” Som framgår i Simens VM-blogg (länk nedan) har han en grundmurat optimistisk inställning till Magnus chanser i den här matchen. Så är Simen också lillebror till Espen Agdestein, Magnus manager.

Garri Kasparov har dragit vidare till Jakarta, men innan han lämnade Madras uttalade han sig om dagens öppning:
Fjärde partiet visade också exakt vad jag skriver i min nästa spalt i Schackinformator: Berlinförsvaret ger ett skarpt och innehållsrikt mittspel, det är inte ett slutspel. Detta var Kramniks upptäckt, eller återupptäckt, vid VM-matchen mot mig 2000. Jag begrep inte hur man skulle bemöta det, och det gjorde ingen annan heller.

Berlinförsvaret är mer än en mur. Efter matchförlusten mot Kramnik och mina misslyckade försök att bemöta hans Berlinförsvar, sa många att det fortfarande var dåligt, att det var bra bara mot mig. Nu praktiserar alla toppspelare det!

Nej, min artikel om varianten är ännu inte publicerad. Jag har kommenterat partiet Caruana-Adams och skrivit en artikel om Berlinförsvaret. Ett trevligt sammanträffande! Artikeln publiceras i Informator 118, tror jag. Berlinförsvaret har också fördelen att där är de flesta datoranalyser värdelösa. Mänskligt schack med djup strategisk planering är enda vägen. Båda spelarna behärskade detta utmärkt.
En liten misstanke: Magnus har till skillnad från Vishy fått en kopia på artikeln.

Det hettade till när Carlsen norpade bonden med 18...Lxa2. På twitter talade Nigel Short och andra om likheten med Bobby Fischers 29...Lxh2 i första VM-partiet mot Boris Spasskij i Reykjavik 1972.

Det blev hård kamp hela vägen. I ett läge där Anand knappast hade kompensation för bonden fann han en mycket originell möjlighet:

Vishy Anand – Magnus Carlsen
Vit drar


35.Se4!?!
Han släpper bonden på g4 med schack.
35...Txg4+ 36.Kf2 Tf4+
Bättre är 36...Td8 med idén Td8-d5-e5 med fortsatt fördel för svart. I partifortsättningen lyckades alltså Anand rädda en halv poäng.

I morgon väntar en välförtjänt vilodag. Femte partiet spelas på fredag.

Fjärde VM-partiet kommenterat av
GM Simen Agdestein (DN.no)
Peter Doggers (Chess Vibes)
Mark Crowther (TWIC)