fredag 1 november 2013

Fritz, fubbare och flodhästar

Tiger Hillarp Persson skrev boken. Foto: Calle Erlandsson

ANDRÉ NILSSON:
Om du har spelat nätschack nån gång har du förmodligen också drabbats av den där obehagliga känslan vid något tillfälle: motståndaren sitter och fuskar. När jag häromveckan loggade in på chess.com för att nöta lite treminuters hamnade snart en spelare vid namn "vlastk" på andra sidan brädet. Han blandade lite märkliga positionella beslut med briljanta kombinationer och en bisarr oförmåga att lyckas vinna trots kolossala materiella övertag. Han använde nämligen så gott som hela tiden tre sekunder per drag, så hade han mindre än tjugo sekunder kvar hade jag gott hopp om att "flagga" honom, även om jag låg under med hur mycket som helst.

Men ibland fick han så klart till det, och då kunde det se ut så här:

Vlastk – Gnejs (André Nilsson)
Moderna försvaret
1.e4 g6 2.d4 d6 3.Le3 c6 4.Sf3 Lg7 5.Sc3 b5 6.Ld3 Sd7 7.Dd2 a6 8.0-0 Lb7 9.Tfe1 e5 10.dxe5 dxe5 11.Tad1 Dc7 12.a4 Td8?
Redan här signalerar Fritz avgörande fördel för vit med en kombination som inleds med ...
13.axb5 axb5


14.Lxb5!
Insta-spelat. Jag antar att Nakamura hade gjort draget efter en eller ett par sekunder i ett enminutersparti, men nu var det ju inte precis nån spelare av hans kaliber jag mötte.
14...cxb5 15.Sxb5 Dc6 16.Sd6+ Kf8 17.Db4!
Den inte helt lättfunna poängen.
17...Se7


18.Db3!
En människa av kött och blod hade väl slagit på b7.
18...Sd5 19.Txd5 Sf6 20.Sxb7 Tb8 21.Td8+ Txd8 22.Sxd8 Dc7 23.Lb6 De7 24.Lc5! uppg.

Efter några partier (bl.a. efter att ha råkat på den här gamla klassikern efter en lustig dragomkastning: 1.e4 g6 2.d4 Lg7 3.Le3 c5 4.Se2 cxd4 5.Sxd4 Sc6 6.Sc3 Sf6 7.Lc4 0-0 8.Lb3 Sa5 9.e5 Se8 10.Lxf7+ Txf7 11.Se6 dxe6 12.Dxd8 osv.) var jag säker på att min motståndare var en högst medioker spelare som satt med Fritz eller nån annan motor i gång och plockade toppförslaget ungefär var tredje sekund. Dags att skicka en flodhäst på honom …

Så här skriver Tiger Hillarp Persson om Flodhästen i sin utmärkta bok Tiger's Modern (som för övrigt kommer i en omarbetad upplaga snart!): "[T]he Hippo lies low in the water. It looks almost ridiculously passive and many theoreticians consider the Hippo to be a peaceful, almost meek animal. But nothing could be further from the truth. [...] The Hippo is a fierce animal; ready to crush anyone who gets too close."

Det blir ett ganska komiskt parti. Det dröjer 32 drag innan första pjäsen slås och ett par drag senare överskrider vit betänketiden. Större delen av partiet hävdar Fritz envist att vit står ungefär en bonde bättre. Men partiet belyser tydligt datorernas svaghet när det gäller långsiktigt tänkande. Vits pjäser står optiskt bra, men de långsiktiga chanserna ligger hos svart, som också slår igenom till sist.

Vlastk – Gnejs (André Nilsson)
Moderna försvaret
1.e4 g6 2.d4 Lg7 3.Sc3 b6 4.Sf3 Lb7 5.Lc4 e6 6.0-0 Se7 7.a3?! d6 8.Lg5 Sd7


9.d5?!
Terräng är bra, tycker datorn. Men nu får vi en bondestruktur där svart sitter med det naturliga breaket f7–f5 och där vits vitfältslöpare biter i sten.
9...e5 10.Dd3?!
Ibland fick jag en känsla av att den gode "vlastk" smög in nåt drag som verkade hyfsat men låg längre ner på listan. Allt för att inte verka så uppenbart fuskig.
10...h6 11.Ld2 0-0 12.Tfe1?!
Som om e-linjen någonsin kommer att öppnas.
12...f5 13.Tad1 f4 14.b4 a6 15.Lb3?!
Vit fortsätter i sin planlösa stil. Lustigt nog verkar min Fritz efter ett tresekunderstänk tycka att det är bäst av de 15(!) olika drag som alla behåller en fördel som ligger mellan ca 0,75 och 0,80 bönder.
15...g5 16.h3 Sg6 17.De2 Df6 18.Lc1 Tf7 19.Lc4 Lf8 20.Ld3 Le7 21.Tf1 Sh8 22.Sd2 Th7 23.Dg4 Sf8 24.Le2 Lc8 25.Dh5 Ld7 26.b5 a5 27.Sc4?!


"Jag står en bonde bättre!" säger Fritz glatt efter tre sekunder. Jag tittar på ställningen, skrattar och undrar vart fan hästskrället är på väg nånstans.
27...Le8 28.Df3 h5 29.Dd3 Ld7 30.Tde1 g4 31.h4!?


Jag funderade lite över det här draget efter partiet – det är ju inte likt datorer att ställa bönder i slag. Men nu börjar t.o.m. Fritz bli missnöjd med vits ställning, och efter 31...Dxh4? 32.g3 har vit faktiskt en gnutta motspel. Som tur var var jag upptagen med att fläka runt mina pjäser och vinna på tid, så jag såg inte ens att jag kunde ta bonden.
31...Shg6! 32.g3 Sxh4! 33.gxh4 Dxh4 34.Kg2 Dg5?
och svart vann på tid (0-1)

Jag borde naturligtvis ha spelat 34...f3+, men det spelar ju mindre roll eftersom vits tid gick ut. Faktum är att Fritz tycker att vit står rätt okej i slutställningen. Låter man honom fundera ett tag blir han dock alltmer pessimistisk. Men vilken 1500-spelare som helst ser ju att det i själva verket är helt slut. Bönderna går inte att stoppa.

Fotnot: Flodhästen är verkligen ett farligt djur. På en lista över världens farligaste djur placerar det sig före exempelvis lejonet och tigern. Men efter biet och det överlägset farligaste djuret: myggan. Källa: Världens häftigaste.

* * * * *

LG: Mikael Näslund är i ensam ledning i Liberec Open inför morgondagens slutrond, där han har svart mot IM Josef Pribyl. Efter fyra ronder i All Saints i Stockholm är Erik Blomqvist ensam om att ha 4 poäng. Som vi såg i direktsändningen vann Emanuel Berg, Oslo Schakselskap sitt parti mot Hans K Harestad, SOSS i norska elitserien. (Under Nationella lagmästerskap i den oumbärliga högerspalten finns bland annat länk till norska elitserien.)