söndag 29 april 2018

Jesper Thybo ordnade GM-inteckning

Jesper Thybo besegrade Martin Percivaldi i sista ronden i Copenhagen Chess Challenge. Foto: LG

Junioren Jesper Thybo behövde remi mot Martin Percivaldi i sista ronden i Copenhagen Chess Challenge för att klara GM-normen. Thybo hade högre ambitioner än så: han vann partiet och säkrade både GM-inteckningen och förstapriset. Det blev sju vinster och en remi för hans del och enda förlusten kom mot Jonny Hector, som slutade på sjätte plats.

Jag hängde med Christer Olesen och Bengt Kvisth till Ballerup och på hemvägen tog vi med oss grannen Stellan i bilen. Han var inte särskilt nöjd med sin insats i turneringen.

Det blev en smula dramatik på hemvägen eftersom jag hade glömt att ta med id-kortet. Det är ju inte längre okomplicerat att ta sig från Danmark till Sverige. Gränspolisen såg undrande ut när jag förklarade för henne att jag hade tagit med min speciella danska plånbok, den som innehåller dansk valuta, en liten lista över danska räkneord, ett klippkort till restaurangen a.roii, ett urgammalt danskt telekort, men inget pass eller id-kort. Det uppstod en situation där jag aldrig riktigt hann bli orolig att bli deporterad till Danmark. Hennes ögonbryn höjdes en aning, det verkade som om hon aldrig hade råkat ut för en sådan variant förut. Jag la huvudet lite på sned och log, och när hon sökte i sin apparat på mitt personnummer var hon tillräckligt övertygad om min identitet när jag till och med kände till mitt andra förnamn. Den enda riskfaktorn var när bilens chaufför ville skämta med den utposterade gränsbevakaren och började dilla något om mitt alternativa personnummer. Men vi kom alla hem.

Resultatservice
Partierna genomspelbara


Gruppbild på deltagare och funktionärer i Copenhagen Chess Challenge. Det finns åtminstone en identifierad icke-deltagare på bilden. Foto: LG