lördag 14 april 2018

Veteranernas lag-EM – rond 1

Närmast kameran: Bent Sørensen mot Lars Grahn. Foto: walbrzych2018.eu

När jag kom till Kastrup igår var jag övertygad om att jag skulle med ett flyg till Krakow för vidarebefordran till Walbrzych. När jag sökte efter information om min flight på den stora tavlan, kunde jag inte se Krakow bland de olika destinationerna. Däremot var det ett SAS-flyg till Wroclaw på samma klockslag. Jag blev en smula villrådig och min allra första tanke var att söka upp någon representant från SAS och berätta att det hade blivit fel på tavlan. Min nästa tanke var att leta fram biljetten och kolla vart jag egentligen var på väg.

Då dök schackvännen Bent Sørensen upp och bekräftade uppgiften på tavlan. För säkerhets skull plockade jag fram min biljett och fick ännu en bekräftelse på att vi faktiskt skulle till Wroclaw. Sedan passade jag på att öka mina kunskaper om dansk schackhistoria i väntan på avfärd söderut.

Det slumpade sig så att vi i Sveriges andralag skulle möta Nørresundby i första ronden och jag skulle upp mot just Bent. Vi träffades vid hotellfrukosten och Bent förklarade med ett leende: ”Jag borde ha sett till att du hamnade på ett flyg till Krakow.” Hårt men hjärtligt. I vårt parti fick jag snart inrikta mig på ett heroiskt försvar. På något vis lyckades jag hålla liv i partiet och mot slutet fick jag chansen att vända och ta över. Tidsnöden var påfrestande och i ett läge när jag skulle göra fem drag på ett par minuter kom Bent med ett remianbud i den här ställningen:

Bent Sørensen – Lars Grahn 
Svart drar

Det var något att fundera på, men när min tid höll på att rinna ut fann jag för gott att acceptera anbudet. Med mer tid på uret kunde 35...c4 ha varit aktuellt. Men remi mot en IM är en helt okej start. Och några timmar tidigare hade jag lyckats hyfsat med ett litet byggprojekt, en vall av badhanddukar kring mitt duschutrymme.

Dr Wademark spelade också remi och vi förlorade mot de fjärderankade danskarna med 1–3. Av de tolv svenskarna var Bengt Hammar den ende vinnaren, och det innebar att förstalaget vann mot vårt tredjelag med beskedliga 2,5–1,5. I övrigt kan noteras att Nils-Åke Malmdin verkar nöjd med 2–2 mellan GIF Sundsvall och Malmö FF, medan dr Wademark strålar av lycka med Hammarby IF i topp.

Det blir inte en dubblering på Aqua Zdroj nästa lördag med rockkonsert och samtidigt näst sista ronden i lag-EM för gamla och trötta. Schackspelarna får maka på sig. Vi kommer tydligen att bussas till en annan spellokal ett par kilometer bort. Jag misstänker dock att nattsömnen mellan lördagen och söndagen är i fara.

Resultatservice
Partier genomspelbara

* * * * *

SHARJAH. När elitserien drar i gång igen är det inte omöjligt att vi kan få ett möte mellan Bassem Amin, Wasa SK och Nils Grandelius, Malmö AS. När de möttes idag i rond 4 i Sharjah Masters, så var det Nils som triumferade. Efter fyra ronder ligger han en halva efter en ledartrio.
Resultatservice
Partier genomspelbara

VYSOKE TATRY. I damernas EM har Pia Cramling växlat upp, och med ännu en vinst ligger har hon 4,5 poäng efter sju ronder. Valentina Gunina är ensam i topp på 6 poäng.
Resultatservice
Partier genomspelbara.