tisdag 18 december 2007

Chitinozoan-miospore nånting

Min bror Yngve är professor i geologi och bor sedan många år tillbaka i Rio de Janeiro. Vid den här tiden på året brukar han skicka en berättelse till släkt, vänner och forskarkollegor om året som gått. Ett smakprov: ”My project to achieve an integrated chitinozoan-miospore biostratigraphic framework for the intracratonic basins of Brazil was finished last year, and now continues with more detailed studies.”

Hm, intressant. Visst känns det bra att någon orkar fördjupa sig i detta vad det nu är? För egen del tänker jag närmast fördjupa mig i något som dessvärre känns mer egennyttigt och som försiggår på lördag om jag inte är felinformerad: Real Madrid mot Barcelona i La liga. En av årets höjdpunkter.

Yngve är till skillnad från mig inte intresserad av fotboll. Och han bor alltså i Brasilien. Hellre stenar än bollar. Det är inte klokt.