måndag 18 juni 2018

Växjöspelen för 57:e gången

Max Wahlund: ”De fina priserna – så nära, men ändå så långt borta ...”

MAX WAHLUND:
Sveriges äldsta turnering bortsett från SM är Växjöspelen, som i helgen spelades för 57:e gången i rad. Spelformen är spännande med fyramannagrupper efter rankning; alla partier är jämna och det kan gå hur som helst.

Alf Isaxon från Arboga har varit med alla gånger utom en. I år tog han hem tre remier. Alf plus undertecknad har totalt varit med 57 gånger. Debut för min del alltså. Tre intressanta partier blev det, men bara en halv poäng.

I sista ronden lyckades jag vända en ganska dålig ställning mot Hampus Sörensen, och här är det faktiskt vinst – men man måste vara väldigt exakt.

Hampus Sörensen – Max Wahlund 
Svart drar

Jag drog 31...Txb1 32.Txb1 Lxe2. Så långt var det rätt. Nu hittade Hampus det listiga 33.Da4 som hotar tornet på e8 och undviker dambyte.


Här gäller det att hålla tungan rätt i mun. Vad är det för fel på 33...Te5? Jag drog det och tyckte att Hampus kunde ge upp. Men det gjorde han inte, istället kom 34.Lxe2 Txe2 35.Tb8+ (oj) 35...Lf8 36.Dg4+ (aj!) och det var jag som fick stanna klockan.

Istället borde jag ha spelat 33...De5!. Det avstod jag på grund av det självklara svaret 34.Te1.

analys

Stockfish berättar dock att svart vinner med 34...Lb5!!. Vem ser sånt? Inte jag tyvärr!

Toppgruppens segrare blev Patrik Nilsson, Helsingborgs ASK. Resultat

* * * * *

BREMEN. Björn Ahlander hamnade i ett besvärligt slutspel mot Viktor Skliarov och tidsnöd två gånger om gjorde det ännu svårare. Björn förlorade. Efter tre ronder är Nikolas Wachinger i topp på 2,5 poäng. Resultat och partier.

TEPLICE. Fint kämpat av Oskar von Bahr i tredje ronden i Teplice Open. Han var bonde under i ett slutspel mot GM Fernando Peralta. Det blev remi efter 111 drag. Det väntar en ny stormästare för Oskar imorgon: Jevgenij Romanov. Resultat och partier.

HERSONISSOS. Det var dubbelrond i Hersonissos Open. David Bit-Narva fick en övermäktig utmaning i IM James Adair (elo 2485), men det kompenserades med vinst mot en orankad grek i kvällsronden. Resultat och partier.

ORTISEI. Håkan Hansson förlorade mot IM Alexander Bertagnolli (elo 2398) i rond 3. Resultat och partier.

NIKSIC. Det pågår ett amatör-EM i Niksic, Montenegro, med två svenska spelare i gruppen U2000: Pia Fransson och Anna Lindgren. Efter sex ronder har de 3 respektive 2 poäng. Resultat och partier.