söndag 17 juni 2018

Inte tillgänglig för fika

Björn Ahlander roar sig i Bremen. Foto: werder.de/schach

Jag var kaffesugen inför dagens fotbollsmatcher och ringde Björn Ahlander med tanken att få fikasällskap. Det visade sig att han var upptagen på annat håll. Björn spelar med i en IM-turnering i Bremen, där ett gäng tyska juniorer får chansen att mäta sina krafter med garvade spelare som Björn.

I första ronden vann Björn mot Jari Reuker, fjolårets Tysklandsmästare U18. Ett kungsangrepp neutraliserades och kontringen var hård. Hela partiet. I dagens rond accepterade Björn ett remianbud efter 23 drag från fältets ende stormästare, polacken Miroslaw Grabarczyk.

Resultat och partier.

* * * * *

Jag har plockat fram min schackkikare och upptäckt några svenska spelare i utländska öppna turneringar.

TEPLICE. Oskar von Bahr laddar upp i Teplice Open, Tjeckien, inför spel i Sverigemästarklassen. Han har öppnat med två vinster och förhoppningsvis innebär det att han dyker upp i morgondagens direktsändning. Resultat och partier.

HERSONISSOS. Björn Ahlander har försökt locka med mig till turneringar på Kreta i sommar, men efter att nästan ha dunstat bort under värmeböljan hemmavid i maj väljer jag bort den kretensiska hettan. Men David Bit-Narva spelar nu på Kreta i Hersonissos Open. Efter att ha vunnit mot en av turneringens lägst rankade får han imorgon möta andrerankade engelsmannen IM James Adair (elo 2485), som säkert har kommit till Hersonissos för att försöka ordna en GM-inteckning. Hårda bud för David. Resultat och partier.

ORTISEI. En laskare i Bremen, en annan i Ortisei i den italienska delen av Tyrolen: Håkan Hansson, som har öppnat med 1,5 poäng mot två högre rankade motståndare i ad Gredine Open. Belöningen är att han får möta en italiensk IM, Alexander Bertagnolli (elo 2398), i morgondagens rond. Här är Europamästaren Ivan Saric topprankad. Resultat och partier.

RONNEBY. För egen del har jag anmält mig till veteran-SM 65+. Olyckligt att SM överlappar veteranernas lag-VM i Radebeul, men det blir ändå bra startfält i Ronneby med GM Juan Bellon (65+) och IM Dan Cramling (50+) i spetsen.