onsdag 5 januari 2011

Korrschack – alltid på gång

En skylt på Nyhavn idag: "Kom ind på Cap Horn og nyd en brandvarm Irish Coffee lavet på økologisk kaffe ..." Månne den serveras med ekologisk whisky, ekologisk grädde och ekologiskt farinsocker i ekologiska glas. Ni spelar väl med ekologiska schackpjäser? Foto: LG

Dags att koncentrera sig och ta sats. Dags att börja förbereda Korrschack nummer 1/2011. Jag bestämde mig för att göra det idag på ett av mina stamställen i Köpenhamn, Skuespilhuset nere i hamnen med Operan snett mittemot över vattnet. Teaterluft och espressodoft stimulerar fantasin och kreativiteten.

Så går det upp för mig att jag ännu inte har presenterat fjolårets sista nummer, som kom ut planenligt i mitten av december. Ur innehållet:

SM 2009 – från start till mål
Det blev aldrig någon spänning kring utgången av SM 2009. Björn Fagerström visade tidigt var skåpet skulle stå och gav inte konkurrenterna chansen att komma ifatt. Framgången grundar sig bland annat på metodiska förberedelser, som han berättar om i denna artikel. Vi får också följa hans framfart parti för parti.

IM-inteckning i första försöket
Thomas Johansson fick en förfrågan om han hade lust att spela för Chesspublishing.com i Champions League. Han hade aldrig spelat korr förut, men varför inte? Här behövde han inte memorera en massa varianter som är fallet i närschack. Den skillnaden gladdes han åt. Och resultatet blev över förväntan. Det slutade med att Johansson tog en IM-inteckning i sin första korrturnering.

Stefan Winge och VM-kampen
I nr 2/2010 publicerades Stefan Winges parti mot Josep Mercadal. Första delen av partiet var kommenterat av Stefan Winge och Thomas Engqvist. Här har andra delen av detta parti kommenterats av Winge. VM-finalen har nu pågått i drygt sex år.

I årets första nummer kommer Björn Fagerström att knyta ihop sin historia om vägen till SM-titeln. Han betar av alla sina partier i SM-gruppen i kronologisk ordning. Lars Forslöf har lovat att berätta om sin framgång i Världscupen där han kom på tredje plats i 11:e finalen.

Så tänker jag samla ihop de historier jag har fått om Sigurd Perlström, en schackprofil i trakterna kring Degerfors och Karlskoga. Det började med att jag fann ett kul gammalt korrparti där han briljerade, och när jag efterlyste information om honom här på bloggen så var det flera av hans gamla vänner som hörde av sig. Synd bara att ingen har kunnat hjälpa mig med en bild på Perlan. Den som finns på Degerfors SS avsomnade hemsida har inte tillräcklig upplösning för att kunna användas i en tidskrift. Ska jag ge upp hoppet om att kunna publicera en bild på honom i Korrschack?

Ett av de korrpartier som Gunnar Lundberg mejlat över innehöll så mycket fantasieggande vändningar att jag publicerade det med ett halvdrag om dan under rubriken Dragkampen i Sydsvenskan. Många läsare hörde av sig med uppskattande kommentarer om det rafflande partiet. Nu misstänker jag att många av Korrschacks läsare inte abonnerar på Sydsvenskan, så därför tänker jag publicera partiet i tidskriften med kommentarerna i koncentrerad form.

Eventuellt tar jag också tag i ett gammalt artikeluppslag: korrspelaren Alexander Aljechin. Det kommer nog att bli bra.

Intresserad av att läsa detta och andra nummer av Korrschack? Då ska du bli medlem i SSKK. Du sätter in 490 kr (245 kr för juniorer) till SSKK:s plusgirokonto 52052-8 så får du fyra nummer om året. Gör det!

* * * * *

I väntan på den köpenhamnska utesäsongen. Det är snö på bordet, inte en vit duk. Foto: LG

Stannade till utanför en butik på Købmagergade. Ut strömmade musik: Beach Boys och Wouldn’t it be nice. Det blev inte långvarigt. Dronningens vaktparad kom förbi och dränkte Beach Boys i marschmusik. Ett brutalt övergrepp på en av mina 60-talsfavoriter. That wasn’t nice.

På det överfulla Öresundståget hem skattade jag mig lycklig att jag inte likt 20 000 andra pendlar över Sundet varje dag. Svenske lokföraren: ”Luta er inte mot ytterdörrarna för det är trots allt bara elektronik och mekanik som håller dom stängda.”

Strax efter Kastrup blev vi stående i mörkret framför ett stoppljus. Lokföraren förklarade att han inte förstod varför det visade rött, det fanns inte någon rimlig förklaring, och danske tågvärden försökte muntra upp folkmassan: ”Det måste vara trettondedagshelgen som gör att det är så mycket folk på tåget. Vi borde kanske placera Alla hjärtans dag på den här onsdagen i stället.” Det fungerade, jag kunde notera ett och annat leende. Det var i alla fall inte en kylslagen väntan, tvärtom. Folk började ta av sig jackorna. Det blev alltmer irriterat. I sådana lägen börjar jag tänka på vad som kommer att stå på löpsedlarna.

Så kom det befriande beskedet från lokföraren, som varit i kontakt med danska trafikledningen. Stoppljuset var kaputt och kunde inte visa grönt, men lokföraren hade fått tillstånd att köra. Här skulle jag vilja blanda in trafikinspektör Lars Bech Hansen (tillika ordförande i Dansk Skak Union) i den här historien. Han jobbar alltså i danska trafikledningen om jag har förstått det hela rätt.

Jo, Lars, den dagen jag var och kollade på Øbros nyårsturnering och skulle hem så var Öresundståget som vanligt försenat. En högtalarröst på Østerport station förklarade förseningen: ”Det skyldes forsinkelser fra Sverige.” Som om det var en exportartikel. Jag har hört detta besked på danska stationer åtskilliga gånger förut. Det är alltså inspelat och upprepades med jämna mellanrum. Säkert blev det hundratals gånger den dagen. Och det finns många dagar på en vinter. Det inpräntas att Syndaren finns på andra sidan Sundet.

En reflexion: under min livstid har jag aldrig på Centralen i Malmö hört en högtalarröst som förkunnat något i stil med att ”Förseningen beror på ett kaputt stoppljus i Danmark.” Här finns en markant skillnad mellan trafikledningen i Danmark och Sverige. Min fråga till trafikinspektör Lars: beror denna skillnad på

a) Det jag var med om vid Kastrup var en engångshändelse i dansk järnvägshistoria.
b) Dina kolleger i Sverige har inte koll på var förseningarna har uppstått och kan därför inte skylla på Danmark.
c) En storsinthet från svensk sida, som inte vill peka ut någon på andra sidan Sundet.

Skulle den danska trafikledningen inte också kunna skylla på exempelvis nederbördsområden från Grönland eller spårarbeten i bortre Mongoliet? Varför begränsa sig när man ändå rör sig utanför landets gränser?

Ditt drag, Lars.