torsdag 21 augusti 2014

Emanuel Berg i Caldas da Rainha

Portugisiska lagmästerskapet. Emanuel Berg längst bort till vänster. Foto: fpx.pt

Emanuel Bergs första turnering efter OS är det pågående portugisiska lagmästerskapet i Caldas da Rainha, en stad fem mil norr om Lissabon. Mästerskapet är koncentrerat till nio ronder den 17–23 augusti. Emanuel var inte med i de två första ronderna och kastades rakt in i hetluften när hans ADRC Mata de Benfica skulle möta titelförsvararen Academia Xadrez Gaia i tredje ronden. Han sitter på förstabordet och fick möta Sergei Tiviakov. Emanuel förlorade och matchen slutade 0–4. Academia Xadrez Gaia leder mästerskapet inför kvällens rond 7.

Följande partiställning är hämtad från gårdagens rond. Den påminner mig om en kombinationsövning som jag ratade när jag såg mig omkring efter något till Måndagsdraget i Sydsvenskan.

Rui Damaso, FC Barreirense – Anatolij Tjodorov, CX Escola Joao de Meira
Vit drar



Svart har just rockerat och svaret kom nog som en överraskning.
14.Sb5! Db8?
Bättre räddningschanser erbjuder 14...cxb5 15.Tc1 Lc5 16.dxc5 Da5.
15.Sxd6+ Dxd6 16.Da4 a6 17.Lg3 De7 18.Tc1



Här har vi kombinationsmotivet jag talade om: det hotar 19.Txc6+ bxc6 20.Dxa6+. Tjodorov undviker det men han kommer inte undan.
18...e5
Segare är 18...Sb8.
19.dxe5 Sxe5 20.Df4 Sxd3 21.Df5+



21...uppg.

Partiställningen som jag påmindes om uppkom i lördags i Lichtenberger Sommer, en öppen turnering i Berlin.

Martin Brüdigam – Uwe Ritter 
Svart drar



En fråga med ett vid det här laget givet svar: kan svart slå bonden på d4?
16...Dxd4? 17.Dxc6+! uppg.
Just det, matt på a6.

Jag har använt det kombinationsmotivet ett par gånger förut, så det fick bli något annat. 

Och annars? Jo:

Stellan Brynell (Split Open) 5/6 Poängställningen.
Daniel Semcesen (Riga Open) 3/5 Poängställningen.
Ralf Åkesson (Dresden) 5,5/7 Poängställningen.

* * * * *

Jag är stamgäst vid Malta Open i november och har misstanken att mina årliga rapporter därifrån har ökat intresset bland svenska spelare för turneringen. På deltagarlistan framgår att efter Tyskland har Sverige flest deltagare (15) knappt tre månader innan vi sätter oss ner för första ronden. Du har länk till bland annat Malta Open under Kommande turneringar i den oumbärliga högerspalten.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.