fredag 30 augusti 2019

Njutningsmedel med måtta

Mali Losinj nästa för veteranerna. 

Jag dricker champagne ett par gånger om året. Det hade säkert inte varit lika gott och festligt om jag haft skumpa som måltidsdryck varje dag. Mitt förhållande till schackspelandet är likartat. För mig är det ett njutningsmedel som jag brukar med måtta. Det blir ett par turneringar om året.

Till den medicin vi hämtar på apoteket får vi en bipacksedel med information till användaren. Så vitt jag vet medföljer inte upplysningar om dosering, biverkningar etc när man köper ett schackspel. Jag lever i tron att jag har funnit en aktivitetsdos som gör att det alltid är skoj att spela schack. Smärtsamma förluster kan faktiskt inte påverka den upplevelsen nämnvärt.

Efter veteranernas lag-VM på Rhodos i våras väntar vårt lag-EM om ett par veckor på ön Losinj i Adriatiska havet. Det bär i väg till orten Mali Losinj. Förstalaget med Nisse Renman på förstabordet borde kunna vara med i medaljstriden. Vad gäller min personliga målsättning så är den på en annan nivå: jag vill roa mig. Åldersmässigt har jag kommit till en punkt i livet där vårdkontot hotar att överflygla nöjeskontot. Jag väljer att räkna in schackresorna på det senare kontot, om inte annat för att reglera mina konton på ett upplyftande sätt.

Med tanke på att det har varit vissa problem med mitt hälsotillstånd på sistone – läget är nu under kontroll – är jag tacksam att jag kommer att ha dr Wademark på bordet bredvid. Den vänlige läkare som tog hand om mig på akuten häromsistens har skrivit ut medicin som jag kan stoppa i mig om Meniere åter angriper. Förmodligen harmonierar de receptbelagda tabletterna inte med den medicin som dr Wademark brukar servera. Dr Ahlström i tredjelaget har säkert värdefulla synpunkter på det.

Sverige 1
1. Nisse Renman
2. Magnus Wahlbom
3. Bengt Hammar
4. Nils-Åke Malmdin
r. Hans Friberg

Sverige 2
1. Lars Grahn
2. Helge Wademark
3. Sten Bernhardsson
4. Sven Nordenström

Sverige 3
1. Per Johansson
2. Per Ahlström
3. Peter Dalling
4. Bertil Pålsson

Laguppställningar

* * * * *


Full aktivitet i Sants Open i Barcelona. Foto: cotxeres-casinet.org

I Sants Open rond 8 mötte Tiger Hillarp Persson en tysk IM som försummade utvecklingen. Bestraffningen kom tidigt i mittspelet:

Tiger Hillarp Persson – Raphael Lagunow 
Vit drar

14.c4!
Det handlar om att öppna ställningen med spel på långa diagonalen och mot svarts strandsatta kung.
14...dxc4
Efter 14...h6 15.Lh4 g5 kan vit slå till med 16.cxd5!

analys

a) 16...gxf4 17.Sd2 h5 (17...exd5 18.Dh5+ med matt) 18.Sxe4 fxe4 19.Lxe4 exd5 (19...Lb7 20.Lg6 matt) 20.Lxd5 Tb8 21.exf4 och vit vinner.
b) 16...gxh4 17.Tb1 Dd6 18.dxe6 Sdf6 19.Db3 Ta6 20.Se5 Lxe6 21.Sxe6 Dxe6 22.Db8+ Ke7 23.Tb7+ och vit vinner.
15.Sd2 Sxg5 16.Lxa8 cxd4 17.Sxc4 Da6 18.Lg2 Dxc4


19.Tc1 Da6 20.Tc6 e5 21.Txa6 Lxa6 22.Dh5+ Sf7 23.Dxf5 exf4 24.De6+ Le7 25.Dxa6 uppg.

Inför näst sista ronden är Tiger en halv poäng efter tätgruppen. Resultat och partier.

I spanska lagmästerskapet rond 5 vann CA Silla den viktiga matchen mot Ourense med 3,5–2,5. Det var remier på bord 1–5, däribland Pia Cramlings parti. Segern säkrades på sista bordet. Andreu Paterna vann åter och har med två ronder kvar siktet inställt på förstaplatsen. Silla ligger bra till för andraplatsen. Partier.