onsdag 28 juni 2017

NM i Växjö – dag 2

En vy från den fina spellokalen. Foto: Lars O A Hedlund

Det går sin gilla gång i huvudgruppen, Nils Grandelius lägger den ena vinsten till den andra. Han har sällskap på förstaplatsen av Johann Hjartarson, Gudmundur Kjartansson, Allan Stig Rasmussen och Stefan Schneider. Det finns ingen med full pott i veterangrupperna.

En malör från kvällsronden i huvudgruppen. Jag tror jag vet hur förloraren känner sig efter det här partislutet för jag går omkring med liknande känslor.

Ludvig Carlsson – Juan Pablo Fernandez 
Svart drar



31...Txb2?? 32.Txg7+ uppg.

För egen del ämnar jag vidta åtgärder när jag kommer hem till Malmö. Jag tänker kontakta en optiker och ordna glasögon. Det kan kanske ses som ett desperat sätt att sätta stopp för mitt strösslande av bönder. Om man ska se positivt på det hela så kan det bara bli bättre.

För övrigt ser jag fram emot Xtracon Chess Cup i Helsingör där jag som vanligt blir åskådare med möjlighet att dricka öl och vara social. Den kombinationen finns inte när jag som under tisdagen ägnar åtta nio timmar åt att spela schack. (Lägg förresten märke till att jag skriver ”åtta nio timmar”, inte det språkligt inkorrekta ”åtta-nio timmar”. Ett vanligt förekommande fel i olika texter.)

Partierna genomspelbara
Resultatservice, samtliga grupper

* * * * *

I Svein Johannessens minnesturnering i Oslo segrade Benjamin Arvola en halv poäng före Tiger Hillarp Persson. Partier och slutresultat. Referat hos Bergensjakk.