onsdag 28 mars 2012

Veteranernas Lag-EM – rond 2

Från första ronden i Rogaska Slatina: Nils-Åke Malmdin var stygg mot mig. Foto: Bjørn Berg Johansen

Kaj Andersson är ett geni. Kanske inte så mycket för att han ordnade 2-2 i vår match mot Finland som för att han ordnade så att jag kunde komma ut på internet med min dator. Vad gäller mitt spel så här långt hade jag gjort mer nytta som kaffehämtare. Dagens dumhet:

Jouko Lahti, Finland 2 – Lars Grahn, Sverige 3
Svart drar


Svart måste ha paraden i beredskap när vit spelar h4-h5 så att inte damen passiviseras. Därför 22...Kg7 för att kunna besvara 23.h5 med 23...Df6. Då är det svårt att se något genombrott för vit och a-bonden kan gå ner i startblocken. Men girigheten tog överhanden.
26...Txc2?? 27.h5
Och svart är förlorad.
27...Dg7
Inte 27...Dd3 28.Txe6 med matt.
28.Txd5!
På 28...Lxd5 följer ju 29.Df5+ Kg8 30.Te8+.
28...Tc8
Jag var i tidsnöd men levde i tron att jag hade räddat ställningen.
29.De4+ Kg8 30.Dxc2 Lxd5 31.Df5


Jag skulle vilja dra till med ”tur i ställningen”. 31...Le6 faller på 32.Txe6 och 31...Td8 på 32.Td1 (men inte 32.Lh4 Le6). Jag hade inte tid att ge upp direkt och fortsatte några drag till innan jag tackade för mig.

Men datorn fungerar i alla fall.

Sveriges förstalag ligger på åttonde plats efter att ha besegrat ett tyskt distriktslag med 2,5-1,5. Det var Nils-Åke Malmdin som ordnade matchsegern. Sveriges andralag vann mot fjärdelaget med 3-1. I rond 3 blir det som omväxling inga svenskmöten. Sverige 1 möter Sankt Petersburg. För egen del blir det spel mot förre korrvärldsmästaren Fritz Baumbach. Ach. Det måste bli ett stopp på eländet.

James Steedman (Norge 2) fick chansen att förlora mot Viktor Kortchnoi (Schweiz) i första ronden. Foto: Björn Berg Johansen