söndag 2 mars 2014

Sista dansen med Lizzie

Lizzie bakom Bent i Rådhushallen 1968.

Möjligen är jag inne på avvägar, men det är intressanta sidospår. Min bok om kandidatmatchen mellan Boris Spasskij och Bent Larsen i Malmö 1968 ska avslutas med kapitlet ”Sista dansen med Lizzie”. Lizzie var Bents första hustru och jag upplevde henne som en underbar människa. Jag tappade kontakten med henne i samma veva som hennes skilsmässa från Bent blev reell.

Långt senare frågade jag danska schackvänner vad som hänt med Lizzie, och ingen kunde ge besked ens om hon levde. Jag ville veta mer och nu rullas hennes historia ut i mitt bokmanus. Lizzie dog en sommardag 1991 och är begravd i en minneslund på Bispebjerg kyrkogård i Köpenhamn.

I ett läge när jag betraktade boken som färdigskriven fick jag öppna kapitlet om Lizzie på nytt. Det har tillkommit intressant information och nu vill jag veta mer om hennes uppväxt på 1930-talet på Istedgade, Danmarks mest beryktade gata. För att komma in i miljön har jag bland annat ögnat igenom Hanne Fabricius bok ”Istedgade – porten til Vesterbro”. Tove Ditlevsen upplevde Istedgade vid tiden som intresserar mig, och jag läser ”Om Tove Ditlevsen”, en bok skriven av vänner och andra som kände henne. Piet Hein: ”Tove Ditlevsen var født med en sjæl i Istedgadekvarteret.” Nu kan jag inte låta bli att engageras av Tove Ditlevsens dramatiska liv, och det var ju egentligen inte så det var tänkt.

Två frågor till kanske framför allt danska schackvänner:

1) I ”Om Tove Ditlevsen”, sidan 36, finns följande upplysning: ”Hun var også en særdeles dygtig skakspiller.” Någon som vet något mer om hennes schackintresse?

2) Om Bent hade fullföljt sina studier, tagit sin examen och arbetat som ingenjör 1968 hemma i Danmark (i stället för att sitta och spela schack i Rådhushallen): vad hade han då haft i månadslön, ungefär?

* * * * *

Apropå schackhistoriska böcker: Lunds Schackakademis åttonde auktion avslutas den 15 mars.

* * * * *

I isländska lagmästerskapet segrade Vikingaklúbburinn. Taflfélag Vestmannaeyja med Nils Grandelius kom på tredje plats. Nils tog 7,5 poäng på de nio ronderna med en prestationsranking på 2640.

* * * * *

Idag spelades andra ronden i Cappelle la Grande där det som vanligt vimlar av stormästare. I direktsändning kunde vi se Jens Kristiansen offra ett par bönder för angrepp mot brasilianaren Alexander Fier, men han belönades inte för sitt mod. Det finns två svenska spelare på plats, Erik Alquist och Roland Lundberg.

Imorgon startar EM i Jerevan utan svenskt deltagande.