söndag 1 april 2012

Veteranernas Lag-EM – rond 6

Wolfgang Uhlmann och Viktor Kortchnoi har spelat mot varann massor av gånger. I dag vann Kortchnoi. Foto: Bjørn Berg Johansen

Ryssland gick upp till förstaplatsen i Rogaska Slatina efter 4-0 mot Danmark. Rondens sista parti utkämpades mellan Nils-Åke Malmdin i Sveriges förstalag och Englands Anthony Stebbings. Nils-Åke stod på vinst i slutspelet men i tidsnöden ebbade det ut till remi. Det räckte för att England 1 skulle vinna med 2,5-1,5. Sveriges andra- och tredjelag förlorade mot Steiermark 1-3 respektive Norge 4 1,5-2,5. Fjärdelaget var enda svenska lag som vann, det blev 3,5-0,5 mot Helsingfors.

Min dramadokumentärserie Dagens dumhet återupptas efter gårdagens tillfälliga avbrott.

Øyvind Johnsen, Norge 4 – Lars Grahn, Sverige 3
Svart drar


Här ville jag ju spela 13...Da3+ 14.Kb1 och tornet till b6. Det gäller alltså att trolla bort springaren. Med oceaner av tid räknade jag på 13...Da3+ 14.Kb1 Sb4 15.c3. Det är här som springaren ska trollas bort. Efter 15...Sxa2! är det fritt fram för tornet, och det slutar med matt efter till exempel 16.c5 Db3+. I mitt tillstånd tror jag inte på att jag kan vinna partier, självförtroendet vid brädet har nått ett all time low, och jag slutar räkna när det tar emot det minsta. Jag spelade 13...Se7? och förlorade så småningom.

Nu har jag fått medicin av dr Wademark som ska hjälpa mot nedslagenhet och hemlängtan. Vi får se om det har någon verkan. Annars lutar det åt en gigantisk katastrof. Jag föreslog vår lagkapten Sven-Olof Andersson att vi kunde byta ut mig mot någon av hotellstäderskorna, men det strider tydligen mot en eller annan Fide-regel. Det framgår väl att jag emellanåt är väldigt kritisk mot Fides regelsystem, så också här.

Samtliga partier från veteranernas Lag-EM finns genomspelbara här.