lördag 18 juni 2011

Magnus Carlsen ångar på

Magnus Carlsen möter pressen i Medias. Foto: Chess-News.ru

Magnus Carlsen har fått upp ångan i Bazna Kings. Idag besegrade han Vasilij Ivantjuk i ett springarslutspel. Med tre ronder kvar att spela har Magnus en halv poängs marginal till tvåan Sergej Karjakin, men lika viktigt för honom är säkert att han nu har sju elopoängs marginal till Viswanathan Anand i världsrankingen. Den här kampen förs på två plan. I Medias skulle det kunna bli ett rent finalparti i sista ronden på tisdag då Carlsen-Karjakin står på programmet.

Läs för all del Magnus blogginlägg och om du vill ha hans partier kommenterade ska du besöka Sjakkfantomet. Båda länkarna finns fast i högerspalten.

* * * * *

I min ständiga jakt på schacklig skönhet stöter jag i stort sett varje dag på partiställningar som glimmar. Sedan jag visat min oförmåga att vinna vinstställningar i Täby har grannen Stellan rekommenderat mig att träna på kombinationsövningar. Men när jag är ute på jakt ser jag ju först lösningen innan jag upptäcker att det är en partiställning som jag kunde ha försjunkit i. Nåväl, jag kan ju publicera ställningarna här på bloggen och låta andra ta för sig. Håll till godo.

Milos Kozak – Roman Tjajetskij
Vit drar



Den här ställningen uppkom i gårdagens rond i Teplice. Kozak spelade 42.a3? och råkade ut för en överhalning.

Två frågor: vilket är vits bästa drag i diagramställningen och hur avgjorde svart efter 42.a3? Lösningen återfinns sist i inlägget.

* * * * *

Den här helgen spelas Echternacher Open i Luxemburg. Det är nio ronder schweizer med 45-minuterpartier lördag-söndag. När jag upptäckte turneringen misstänkte jag att Michael Wiedenkeller och möjligen andra svenska spelare kunde tänkas vara med. Jag gjorde en sökning på SWE utan att få någon träff. Rätt snabbt kom jag på mitt misstag. Michael representerar ju numera LUX, det vill säga Luxemburg. Det gjorde han till exempel vid schack-OS i Chanty-Mansijsk senast. Men förmodligen har Michael kvar sitt svenska medborgarskap, så om han får in en fullträff i Mästarelitgruppen i Västerås, så finns det nog inget hinder för förre Sverigemästaren att ställa upp i SM-gruppen nästa år.

Ett namn på deltagarlistan i Luxemburg är kontroversiellt. Sebastien Feller är som jag tidigare har berättat avstängd av franska schackförbundet på fem år på grund av mobilfusk, men avstängningen gäller tydligen inte i turneringar utanför Frankrike. Fide har förklarat att man måste ha en formell begäran från franska schackförbundet innan man kan agera.

* * * * *

I partiet Kozak-Tjajetskij följde 42.a3? Th4+! 43.uppg. Efter 43.Kxg5 Th8 är matthotet avgörande, till exempel 44.g4 Tgh2 eller 44.Kg4 Tg8+ 45.Kh3 T8xg3+ 46.Kh4 Tg8 47.Kh3 T2g7 med matt.

Vit kunde ha parerat matthotet med 42.c5!, till exempel 42...dxc5 43.Sa4 eller 42...d5 43.exd5+ cxd5 44.Txd5 o.s.v.