torsdag 2 juni 2011

Veteranturneringen i Täby – del 2

Här är jag invecklad i mitt eftermiddagsparti mot IM Iivo Nei. Foto: Hans Svedbark

Efter dagens förmiddagsrond beklagade sig Magnus Wahlbom över att han spelade dåligt. Jag tycker inte alls om tanken att jag kanske får honom på bättre humör imorgon. Jag har svart mot Magnus i fjärde ronden i SCT:s internationella veteranturnering.

Första gången jag spelade på ett sensorbräde i direktsändning var i Bornholm Open 2000. Det enda sensorbrädet då var på toppbordet. Eftersom Jonny Hector var topprankad så satt han där, åtminstone de första ronderna. Jag var hans första klient och hade nog aldrig sett ett sensorbräde förut. Jonny lutade sig fram med ett förbindligt leende och sa: ”Du vet väl att hela världen kan se det här partiet?” Det gick som det gick, men om jag minns rätt slapp hela världen att se utmanövreringen. Direktsändningen krånglade visst. Det var huvudvarianten på den tiden.

Idag var andra eller möjligen första gången jag figurerade i direktsändning. Numera känns det inte särskilt exklusivt. Det vimlar ju av direktsända partier varje dag. Men de som gluttat på mitt parti mot fjärderankade Iivo Nei fick se ett hyfsat korrekt remiparti. Det är möjligt att jag i något läge skulle ha satsat på g4-g5, men när jag försökte beräkna konsekvenserna blev det mest snömos i hjärnvindlingarna. Följaktligen avstod jag från sådana äventyrligheter.

Grannen Stellan har tippat att jag ska ta 4,5 poäng, så nu måste jag avsluta med 2/4 för att han ska få rätt. Han tippade som jag redan har berättat att Juan Bellon ska vinna turneringen. Juans parti i rond 3 stärkte Stellans tips:

Juan Bellon – Anatolij Lubimov
Vit drar



21.Sxe6+! fxe6 22.Td7+ Se7 23.Dxc5 Txc5 24.Txe7+ uppg.

Peter Hlawatsch – bäste schackspelaren bland aktiva och inaktiva hockeyspelare? Foto: Hans Svedbark

Jag frågade Peter Hlawatsch om han visste vem som är Sveriges bäste schackspelare bland hockeyspelarna, aktiva och inaktiva. Jag var nyfiken på om han kände till att Matti Pauna (hockeyguld i Wien 1987) har spelat med i en schackklubb i Malmö och är en ganska farlig blixthaj. Peters gissning: ”Hlawatsch”. Om han ska göra anspråk på mästartiteln i denna speciella klass måste han gå en match mot Matti.

* * * * *

Det blir inte någon Helgguide imorgon, för nu måste jag preppa mot Magnus och ägna resten av natten åt sömn. Men titta gärna in imorgon ändå, så kan jag berätta varför det gick som det gick mot Magnus.

Och apropå direktsändningar: imorgon inleds matchen mellan Viswanathan Anand och Alexei Shirov i Leon, Spanien. Matchen går över sex 45-minuterspartier med tidstillägg. Det blir två partier om dan fredag-söndag.