lördag 17 december 2011

Malmö Open – rond 1

Tom Rydström förlorade mot topprankade Evgenij Agrest i första ronden. Foto: Kent Vänman

De första jag mötte av alla mänskor när jag lämnade kontoret fredag kväll var ett schackspelarpar, Louise Fredericia och Arne Matthiesen. Det är väl i ett sådant läge man ska producera en rubrik av typ: Internationell schackturnering präglar storstaden Malmö. Faktum är emellertid att från Triangeln till Rådhushallen träffade jag på fler dragspelare (en) än schackspelare. Väl inne i spellokalen fanns det dock inte någon anledning att klaga på intresset. 147 deltagare i Malmö Open och 47 i MSF Open är helt okej siffror. Bland dem som saknas är norska Jentebrigaden. Där försvann möjligheten att få se någon från familjen Carlsen i aktion.

När jag skulle in genom porten till Rådhushallen stötte jag på Jonny Hector. Jag: ”Kanonerna anländer.” Jonny: ”Och dom kommer parvis.” Det är det snällaste han har sagt till mig på flera år. Det måste vara ett utslag av julandan.

Det finns en stormästarkvartett på plats. Evgenij Agrest gör ett av sina numera sällsynta turneringsframträdanden, medan Hector, Tiger Hillarp Persson och Stellan Brynell är stamgäster. När jag träffade Nils Grandelius i samband med Philidors senaste match på andra sidan Sundet, sa han att han skulle bestämma sig samma dag som turneringen började om han tänkte efteranmäla sig eller inte. Känslan för dagen fick avgöra - och han stannade alltså hemma.

För egen del spelar jag schackåskådarens roll; språkar med folk, pejlar in intressanta ställningar och kollar en del efteranalyser. Här något som jag snappade upp efter första ronden:

Fredrik Hansson – Tiger Hillarp Persson
Svart drar



Tiger spelade 16...Tb8.
Fredrik: ”Jag hade väntat mig 16...0-0.”
Tiger: ”Men efter 17.Dxa8 Lb7 18.Da7 Ta8 finns 19.e6!?”
Den fanns inte med på Fredriks radar.

Vit vinner efter 19...Txa7 20.e7 Ta8 21.e8D+ Txe8 22.Txe8+ Lf8 23.Lh6, men Fritz föreslår 19...fxe6, t.ex. 20.Lf4 Dc6 21.Dxa8+ Lxa8 med oklart spel.

Nåväl, efter 16...Tb8 17.Le3 c4 18.Lc5 Le6 19.Dd6 Dxd6 20.Lxd6 Td8 21.Sg5 (21.a4 är bättre) 21...Lf5 22.Se4 Lxe4 23.Txe4 Kd7 24.Lb4 Ke6 tog Tiger över föreställningen och vann så småningom. Den största överraskningen på toppborden var att Johan Franzén, tidigare Malmö AS och sedan några år tillbaka Hässelby, höll remi i ett slutspel med bonde under mot grannen Stellan.

Jag har spelat en del träningspartier med Peter Månsson och vet vad som gäller när han får bestämma: det ska kompliceras, offras och angripas. På en bra dag kan man tråka ihjäl honom. I första ronden fick han upp den typ av ställningar som han älskar:

Tomas Olsson – Peter Månsson
Svart drar



17...d5! 18.cxd5 Txd5 19.De1
På 19.Dxd5 följer ju 19...Le4 med matt eller damvinst.
19...Sb4 20.Sa3 Sd3 21.Lxd3 Lxd3 22.Tg1 e4 23.Sb1 Th5 24.g3


Självfallet övervägde Peter att spela 24...Txh2+, fattas bara annat. Efter att ha grunnat på saken valde han emellertid en säker vinstväg. Hade det gått att offra på h2? Japp, säger Fritz: 24...Txh2+! 25.Kxh2 Dh5+ 26.Kg2 Le2!, t.ex. 27.Dd2 Tf5! och hotet 28...Df3+ är mördande.
24...Dg4 25.Sd2 Le2 26.uppg.

Resultat för rond 1 och och lottning för rond 2 – klicka här till att börja med. Väl på hemsidan finner du vad du söker i tredje spalten.

Full rulle i MSF Open. Foto: Kent Vänman