fredag 21 november 2014

Nionde VM-partiet i Sotji

Tiden börjar rinna ut för utmanaren Vishy Anand. Foto: sochi2014.fide.com

VM-matchen i Sotji närmar sig sitt slut och med enpoängsledningen tycks Magnus Carlsen ha ändrat strategi. I stället för att trötta ut Vishy Anand med långa partier verkar strategin nu vara att spara egna krafter på vägen mot målsnöret. Det var i alla fall intrycket man fick efter den händelsefattiga remin i nionde VM-partiet. Anand försvarade sig med Berlinförsvaret och kom med en nyhet i trettonde draget.

Magnus Carlsen – Vishy Anand 
Svart drar


Anand spelade 13...Lb7. 13...Td8 har vi sett förut. Carlsen inställde alla försök att förbättra sitt läge efter tjugo drag och en timmes spel. Det slutade med dragupprepning. Pentala Harikrishna: ”Ett acceptabelt resultat för Carlsen och ett bra resultat för Anand. En besvikelse för schackentusiasterna.” Så har Carlsen för avsikt att försöka remisera sig i mål? Garri Kasparov menar att det psykologiskt är en farlig strategi.

Carlsen leder med 5–4 och Anand har tre partier på sig att komma ifatt och kanske förbi.

Partikommentarer på chess.com, chess24, chessbase och TWIC.
Länksamling hos Bergensjakk.

* * * * *

En anslagstavla vid entrén till Teatro Salesjan. Foto: LG

Efter att ha slagit Caruana i andra ronden i Malta Open fick jag möta mongoliske stormästaren Gundavaa Bayarsaikhan (elo 2492) i tredje ronden. Fem minuter före rondstart satt han djupt koncentrerad bakom sina vita pjäser. Det var knappt jag ville störa honom för en handskakning. Sedan återgick han till koncentrationen. Det var väl ungefär vid den tidpunkten som jag knäcktes. Resten var en ensidig historia.

Med två ronder kvar leder Gundavaa Bayarsaikhan en halv poäng före Björn Ahlander, Roland Ekström och Eric Sos Andreu. I kväll väntar Ekström–Bayarsaikhan och Sos–Ahlander.

Om restaurangerna i Sliema hade förbjudits att servera pizza, burgare, svärdfisk och kanin hade de flesta tvingats stänga. Variationerna är måttliga. Jag betvivlar att någon stadsplanerare har satt sin fot i Sliema, åtminstone någon som har något att säga till om. Förutom den obligatoriska strandpromenaden finns ett gytter av hus med ett labyrintiskt gatunät. Den som ger sig in i gyttret riskerar att aldrig hitta ut. Jag har inte funnit något torg eller någon park. Sliema Wanderers FC har en sportanläggning i det nybyggda området i östra delen av staden, men var finns idrottsplatsen där laget spelar sina hemmamatcher? Nu är jag inte tillräckligt intresserad för att leta. Däremot letade jag med viss spänning upp Teatro Salesjan på Triq Guze Howard, bara för att finna ett till synes tillbommat gammalt teaterhus. Anslagstavlan vid entrén (bilden) saknade meddelanden. (Anslagstavlan påminner om min hjärna under ronderna – det har inte gått särskilt bra.) Jag hade hellre sett en hyfsad match med Shakespeare än en bra föreställning med Sliema Wanderers.

Och ändå; klimatet, Medelhavet och en och annan billig vinst i turneringen förlåter allt. Jag tittar ut över havet. Av någon outgrundlig anledning liknar det inte Öresund. I Medelhavet finns mytologiska väsen i djupet medan jordnära Öresund gör sig bäst med bro och färjor. Det är skillnaden mellan lyrik och prosa.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” (kandidatmatchen Spasskij-Larsen, Malmö 1968) med partikommentarer av Magnus Carlsens sekundant Peter Heine Nielsen kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.