torsdag 28 februari 2008

Revansch, ljuva revansch

Jo tack, jag är nöjd. Förutsättningarna var kanske inte de allra bästa. Jag är fortfarande lite snuvig, jonbalansen hemma hos Fredrik är inte ideal och det är nästan på dagen femton och ett halvt år sedan barnens undulat dog. Och trots det kunde jag spela rätt avslappnat. Speciellt nöjd är jag med följande revansch på Göran för tidigare nesligheter.

Lars Grahn – Göran Adamsson
Spillepeng Opening
Onsdagsblixten på Limhamn
1.e4 c6 2.d4 d6 3.c3 g6 4.Sf3 Lg7 5.Ld3 b5 6.De2 Da5 7.0-0 La6
Adamssons uppställning återfinns förmodligen inte i någon öppningsbok. Det är sannolikt något som han har funnit på Spillepeng.
8.Sbd2 b4 9.Sc4!
Grannen Stellan berättade att när han spelade 23…Sc4! mot Emanuel Berg i danska Skakligaen – se partiet här – så gjorde han det utan att ha kollat på några varianter med 24.De1 Sxb2!!. Hans springardrag till c4 var intuitivt, det bara såg jättebra ut i hans ögon. Om en stormästare kan spela Sc4 i ett långparti av den anledningen, så kan en amatör sannerligen göra det utan att beräkna konsekvenserna i ett blixtparti. Det med draget förbundna bondeoffret bara såg bra ut. För övrigt tror jag inte att jag hade gjort något annorlunda i partifortsättningen även om jag hade fått en veckas betänketid för varje drag. Ren inspiration från början till slut.
9...Lxc4 10.Lxc4 bxc3 11.bxc3 Dxc3
Om svart inte antar bondeoffret så står han hur som helst dåligt. Jag tror inte heller att det finns några förstärkningar för svart i partifortsättningen.
12.Tb1 Da5
Enda sättet för damen att inte bli fångad. Efter 12…Sf6 13.Ld2 finns 13…Da3 14.Tb3 Da4 15.Dd3 med idén Ta3 alternativt 13…Dc2 14.Sg5 med idén Lb3.
13.Db2
Med sikte på b7.
13…Dc7


14.Lxf7+!
Med en blinkning till kvällens värd, Fredrik Ekelund. Det finns förmodligen ingen svensk schackspelare som har offrat på f7 så många gånger som han – se intervjun med Fredrik i Tidskrift för Schack nr 8/07.
14…Kxf7 15.Sg5+ Ke8
På 15…Kf6 följer 16.Db3 med matt, till exempel 16…d5 17.Df3+ o.s.v.
16.Se6 Dc8 17.Sxg7+ Kf7 18.Se6!
Den bästa reträttvägen. Det är i sådana lägen man kan strunta i jonbalansen och bara njuta. Och tack för kaffet, Fredrik. Det var gott.
18...Dxe6 19.d5 De5 20.Db7 Sd7 21.Lb2 Tb8 22.Dxb8 uppg.
En upplysning till dem som inte känner till den lokala sophanteringen här nere: Spillepeng är Malmös soptipp.

Det var väl inte så pjåkigt? Det är nog det bästa blixtparti jag har spelat sedan jag knycklade till GM Boris Gulko i en blixtturnering i Lund på 70-talet.

Och nu ska jag försöka gå ner i varv och få en blund i ögonen. Det kommer nog att bli ljuvliga drömmar. Gonatt.