måndag 25 februari 2008

Eric Jonsson igen

När jag har lämnat måndagsspalten på Sydsvenskan stannar jag ibland kvar i SDS-huset och roar mig med att plocka fram en eller annan filmrulle med gamla Sydsvenska Dagbladet Snällposten. Jag har systematiskt börjat beta av söndagsspalterna från 1935 och framåt. Det började med att jag sökte material till min artikel om Alexander Aljechins besök i Malmö 1935 – artikeln är publicerad i TfS nr 8/07 – och nu rullar det på. Om det dyker upp något parti som jag inte räknar med att träffa på någon annanstans så gör jag en anteckning på min inventeringslista. I dag kollade jag bland annat spalten från den 25 juli 1937 där Simon Krenzisky har kommenterat andra matchpartiet mellan Eric Jonsson och Samuel Reshevsky utkämpat i Göteborg den 20 juli samma år.

Under rubriken S Reshevsky matchar mot Eric Jonsson skriver SK:

”Amerikas främste schackspelare S Reshevsky har gästat Göteborg, där han har givit en simultanföreställning och efter fem timmar uppnådde 27,5-2,5 genom 26 vinst, 3 remis och en förlust, det bästa resultat någon simultanspelare hittills erhållit i Göteborg.

Reshevsky har spelat en match på två partier mot Eric Jonsson, som behöver träning för världsschackförbundets tävlingar i Stockholm. Amerikanen hade vit och använde sig av Rétis spelöppning, som Jonsson ej kunde vederlägga. Efter trettio drag stod han inför pjäsförlust och gav upp det första partiet. Det andra blev remis.”
Med ”världsschackförbundets tävlingar i Stockholm” avses schack-OS. Reshevsky vann alltså matchen i Göteborg med 1,5-0,5. Här är slutställningen i andra matchpartiet:

Eric Jonsson – Samuel Reshevsky
Göteborg den 20 juli 1937


Sista draget var 35.g3. SK skriver: ”Jonsson, som kommit till matchpartiet direkt från sitt arbete, är alltför trött för att fortsätta. Reshevsky måste företa sig något mot 36.Dh6+ Kg8 37.Le6+ och matt. 35…Dg7 vore ett feldrag på grund av 36.Dh5+ Kg8 37.Le6+ Kf8 38.Df3+ Ke7 39.Db7+ Kf6 40.Dxa8 och vit vinner. Svart har att välja mellan 35…Db6 och 35…Dd6.”

Amatörens lott: först jobba hela dagen och sedan spela schack, i det här fallet mot en av världens bästa stormästare. Av Krenziskys två förslag är det senare direkt dåligt: 35…Dd6? 36.Dh5+ Kg7 37.Dh7+ Kf6 (37…Kf8 38.Dh8 och Dxa8) 38.Dh6+ Ke7 39.Dg7+ Ke8 40.Dg8+ Df8 41.De6+ De7 42.Dc6+ följt av slag på a8 och vinst.

Återstår 35…Db6, svarts bästa chans, men efter t.ex. 36.Dh5+ Kg7 37.Dh7+ Kf8 38.Dh8+ Ke7 39.Dxa8 Df2+ 40.Dg2 Dxf5 41.De2+ Kf6 42.axb5 axb5 43.Kg2 kan vit lavera och pressa. Det är hyfsade vinstchanser.

För att sammanfatta: i slutställningen medför matthotet att svart tvingas ta farväl av tornet. Det bästa svart kan hoppas på är ett damslutspel med bonde under. Den remin kunde Reshevsky vara mycket nöjd med. Enligt Jeff Sonas var Reshevsky vid den tidpunkten att betraktas som världsfyra.

Här visade vi hur Eric Jonsson skänkte bort en halv poäng mot Reuben Fine, men vi tänker inte utveckla detta till ett veckotema.

När jag skriver ”i dag” ovan så menar jag söndag. När jag kollar köksklockan så ser jag att vi har passerat midnatt, så dateringen blir väl därefter. Gonatt.