torsdag 8 juli 2010

Framgångsrik press

Det var svårt att koncentrera sig på matchen Spanien-Tyskland med ett öga på den semifinalen och ett annat på det intressanta slutspelet mellan Jonny Hector och Nils Grandelius. Det var kanske remi lång väg - jag talar om partiet - men Nils var tvungen att försvara sig med stor omsorg. Det är naturligtvis besvärligt att kämpa med ryggen mot muren timme efter timme och när tiden dessutom började rinna ut blev det än besvärligare. Det blev ett slutspel där Nils skulle finna de rätta dragen med mindre än en minut på klockan. Till slut blev det för mycket.

Jonny Hector – Nils Grandelius
Svart drar



91...Kf8?
Med Nalimovs slutspelsbas i ryggen kan man uttala sig tvärsäkert om det här slutspelet. 91...Tc8 är remidraget.
92.Td7?
Efter det draget är det åter teoretisk remi. Det rätta är 92.Te6, t.ex. 92...Tc8 93.Lg7+ Kg8 94.Ld4 Td8 95.Lc5 Tc8 96.Td6 Te8 97.Tc6 Td8 98.Le7 Te8 99.Tc7 Tb8 100.Lf6 Kf8 101.Th7 och vi har slutställningen i partiet.
92...Ke8 93.Tc7


93...Tb5?
Det slutgiltiga misstaget. 93...Tb6 är remidraget.
94.Te7+ Kf8 95.Td7 Tb8 96.Th7 uppg.

Med denna vinst drygade Jonny ut sin ledning till en poäng. Men det är viktigt att samla i ladorna för han har ett tufft slutprogram. I de fyra avslutande ronderna ska han spela mot i tur och ordning Tikkanen, Brynell, Berg och Hillarp.

* * * * *

Mycket fotboll är det. I dag klockan 10 är det dags för en ny match. Det är faktiskt samma klockslag lokal tid i Sydafrika. Jag har inte sett laguppställningarna och vågar inte sia om utgången. Rimligtvis borde bortalaget ha en bredare bänk, men jag håller inte för otroligt att spetskompetensen finns i hemmalaget. Jag har inte själv tid att se matchen, den ligger mitt i min frukost. Just det, lagen. Det är arrangörsklubben LASK som spelar mot Övriga världen på Smörlyckan mittemot Victoriastadion. Glöm inte att ta med vuvuzelan om du ska dit och kolla.