måndag 6 augusti 2012

Poltiken Cup – del 8

Ivan Cheparinov tog hem hela förstapriset på 20 000 danska kronor efter särskiljning. Foto: Calle Erlandsson

Jonny Hector fick sannerligen revansch för det mindre lyckade resultatet i sommarens SM-grupp när han delade förstaplatsen med Ivan Cheparinov och Ivan Sokolov i Politiken Cup. Det var inga delade prispengar så efter särskiljning fick han hålla till godo med tredjepriset. Gott så.

Topprankade Vladimir Malachov fanns med i skaran en halv poäng efter vinnartrion. För två år sedan var han med i ryska OS-laget i Chanty-Mansijsk men var nog inte i närheten av att bli uttagen till Istanbul. I sista ronden såg han till att dansken Jakob Vang Glud inte fick en hett eftertraktad GM-inteckning. Men Malachov gjorde det onödigt krångligt för sig.

Jakob Vang Glud – Vladimir Malachov
Svart drar


Det följde 41...Dh6 42.Dh2 Dxh2+ 43.Kxh2 Kh7 och Malachov vann slutspelet efter ytterligare 28 drag. De hade gått mycket snabbare efter 41...Dd6!, till exempel 42.Dd2 d4! 43.Lxd4 Se2++ eller 42.Le5 Dh6 43.Dh2 Tc2!! med matt.

* * * * *

En timme och tjugo minuter i luften och oändliga väntetider före och efter. Jag talar om gårdagens resa till Riga, där jag sitter på ett hotellrum med internetanslutning. Sicken lyx. De senaste gångerna jag varit på schackresor, till Bugibba och Rogaska Slatina, har det varit otillförlitliga internetanslutningar i receptionerna. Det blir rapporter härifrån. Om jag blickar ut har jag Nationaloperan på andra sidan Aspazijas bulvaris. Jag glömde att ta med kameran så jag kan inte erbjuda bildbevis.

På resan hit hade jag sällskap av Sten Bernhardsson och hans fru Katherine. När vi tog en kvällspromenad genom gamla stan mötte vi Simen Agdestein som kom med ett gäng elever från toppidrottsgymnasiet. Det var många år sen jag träffade honom senast. Han berättade att det finns 33 norrmän i startlistan. Jag lär väl stöta på en och annan av dem under turneringens lopp. Jag fruktar speciellt de små gymnasieliven. I första ronden i kväll kan det bli en stormästare för Sten och en IM för mig. Förhoppningsvis blir det två aptitretare. Återkommer om det.

* * * * *

Nils Grandelius har fått en bra start i junior-VM i Aten. Igår avslutade han elegant:

Zvonimir Ivekovic – Nils Grandelius
Svart drar


Det tjänar ingenting till att börja räkna bönder.
26...De5! 27.uppg.

Efter fyra ronder har Nils 3,5 poäng och idag väntar indiern Sahaj Grover. Missa inte Axel Smiths fylliga rapporter på schack.se.