tisdag 18 maj 2010

Nattlig show med Nakamura

Sena vanor? Nattmänniska? Då kan jag rekommendera ett amerikanskt underhållningsprogram där den kände humoristen Hikaru Nakamura uppträder. Det var han som spelade 1.e4 e5 2.Dh5!? mot Sasikiran i Sigemanturneringen 2005. Nu är han säkert fast besluten att vinna det pågående USA-mästerskapet i Saint Louis. Han är försvarande mästare. När jag zappade mellan partierna i natt – länken finns under ”Direktsändningar” i vänsterspalten - så upptäckte jag följande märkliga ställning från partiet Nakamura-Onischuk. Den uppkom efter vits tionde drag. Det var något som inte stämde och så kom jag på vad det var.


Just det, vits kung och dam har så att säga bytt plats, men det finns en fullständigt legal väg till denna ställning: 1.e4 e5 2.Sc3 Sf6 3.f4 d5 4.exd5 Sxd5 5.fxe5 Sxc3 6.bxc3 Dh4+ 7.Ke2 Lg4+ 8.Sf3 Sc6 9.De1 Dh5 10.Kd1. Det känns nästan som ett bevisparti.

Du kan spela igenom det och andra partier från USA-mästerskapet via den länk som finns under ”Aktuella partier”.

* * * * *

Lasse Yngvesson från Gävle mejlade över denna ställning som jag gärna publicerar. Svart är vid draget:


LY: "Även vi vanliga dödliga kan få till det ibland. Något man lever på i många år framöver. Själv är jag en glad amatör med cirka 1700 i rating och i årets KM för Överhärde (Gävle) lyckades jag tillfredsställa mitt ego. Ställningen uppkom efter vits 17.De4 Det följde 17...f5 18.Df4 Sd3!!. Ja, så står springaren där. Mitt i fiendeland, ogarderad, naken och tabu, men avgör hela partiet."

* * * * *

KAJS MÅNDAGSKLUR.
Lösningen:
1.h4 d5 2.h5 Sd7 3.h6 Sdf6 4.hxg7 Kd7 5.Th6 Se8 6.gxf8S matt!


Nej, detta är inte något av Nakamuras partier.