tisdag 10 juli 2018

Åter till Köpenhamn

Nordisk Antikvariats oemotståndlige inkastare. Foto: Lars Grahn

Festerna avlöser varandra; från SM i Ronneby till Copenhagen Jazz Festival. Iväg till Köpenhamn med dottern Lisas pendlarkort på fickan – och mitt id-kort i den danska plånboken.

När jag står och väntar på buss 4 till Centralen kommer en liten flicka fram till mig och undrar med sitt blygsamma svenska ordförråd om buss 4 går till Stora Bernstorp. Hon kan vara sex sju år gammal och det är hennes mor – vars svenska ordförråd förmodligen är ännu mindre – som har skickat fram dottern till mig med frågan. Jag vet inte om den buss jag väntar på går till hållplatsen dit de ska, men jag försöker hjälpa dem. En blick på busskartan gör mig inte klokare, så jag kontaktar en man som ser ut att jobba på bussbolaget Nobina. Han vet besked – för att komma till Stora Bernstorp ska man ta buss 4 i andra riktningen. Jag visar flickan och hennes mamma vägen till hållplatsen på andra sidan huset. De är mycket tacksamma och vi utbyter leenden. En pytteliten tjänst som väl även du hade utfört med glädje?

Men när jag sedan åter står där och väntar på bussen får jag den hemske tanke som slår mig ibland: mer än var femte röstberättigad tänker tydligen rösta på ett parti med nazistiska rötter. Med nazistiska rötter. Bristande empati ser ut att ha blivit en epidemisk farsot. Var femte äldre person jag ser omkring mig på Värnhemstorget vill alltså att den lilla flickan och hennes mamma helst ska ta första buss tillbaka till krig och elände? En människa utan empati, medmänsklighet, kan förmodligen inte heller känna skam. Några av mina bästa vänner har flytt till Sverige och jag är mycket glad att de finns i min närhet. De berikar mitt liv. Hoppas att den lilla flickan och hennes mamma kom fram till Stora Bernstorp i god ordning.

På andra sidan Sundet styr jag kosan mot centrala Köpenhamn. Nordisk Antikvariat anordnar ibland ”Kæmpe bogmarked” i Helligåndshuset på Strøget. Det behövs ingen inkastare för att locka in mig i det som jag försöker undvika att betrakta som ett förmak till bokkyrkogården. Själva kyrkomiljön i Helligåndshuset förstärker ändå den känslan. (Apropå det: min far ville inte att vi skulle fylla hemmet med stearinljus när vintermörkret bröt in – det påminde honom alltför mycket om begravningar.) Bokpriserna sänks efter hand, idag var det 25 danska kronor som gällde. Personligt meddelande till Calle: jag fann ingen schackbok av värde.

Det finns många jazzstjärnor i Köpenhamn dessa dagar, men jag nöjde mig med ett par av utescenerna där mindre kända förmågor uppträder. Lite jazz, lite öl och behaglig lättja. Men jag vet inte riktigt vad semesterkänsla är. Jag jobbar alltid, och jag har alltid semester.


Pausmusikanter på Højbro Plads. Foto: Lars Grahn


Gatumusikanter på Nyhavn. Foto: Lars Grahn

Före hemfärden ville jag se hur Reffen har utvecklats. Nu är det invigt och alla matbodar är i gång. Det är ett större område ute på Refshaleøen jämfört med vad avsomnade Copenhagen Street Food hade på Papirøen. Det är inte lika intimt och mysigt som det var på Papirøen, men tillräckligt bra för att det är värt resan dit. Det blev indiskt och sedan en Reffen Pils hos Mikkeller. Därefter hemresa för att inte missa Frankrike–Belgien.


Indiskt på Reffen vid Köpenhamns hamninlopp. Foto: Lars Grahn

* * * * *

Veteranernas lag-VM – rond 4

Magnus Wahlbom, dagens matchvinnare i Radebeul. Foto: Lars O A Hedlund

I fjärde ronden i Radebeul var det Magnus Wahlbom som såg till att förstalaget i grupp 65+ besegrade Steiermark från Österrike.

Sverige 1 – Steiermark 2,5–1,5
Nisse Renman – Horst Watzka remi 
Magnus Wahlbom – Klaus Nickl 1-0 
Bengt Hammar – Heinz Kratschmer remi 
Nils-Åke Malmdin – Konstantinos Pitzl remi

Både Bengt Hammar och Nils-Åke Malmdin satt med lovande ställningar, men fick alltså nöja sig med remier.

Heinz Kratschmer – Bengt Hammar 
Svart drar

Ska svart byta dam och ge sig in i bondeslutspelet? Jaaa!, ropar Fritz. Men i partiet följde 37...Dc2 38.Dd5 Kg7 39.De5+ Kg8 40.Dd4 remi.

Det är Sankt Petersburg och Ryssland i topp med Sverige 1 på tolfte plats.

Grupp 65+
Sverige 2 – Dresdner Springer 1,5–2,5

Grupp 50+
Sverige Norr – Irland 2–2
Sverige Söder – SV Dresden-Striesen 2–2

Conny Holst rapporterar: ”Gårdagens blixtturnering vanns av GM Keith Arkell på 8 av 9, men det mest glädjande var att följa Magnus Wahlboms framfart. Han var i delad ledning efter sju ronder med 6 poäng efter bland annat en fin vinst som svart mot Jevgenij Svesjnikov i ryssens favoritvariant. Det blev två avslutande förluster och Magnus blev 10:a av 100 deltagare och tvåa bland spelarna 65+.”

Partier genomspelbara
grupp 50+
grupp 65+
Resultatservice
grupp 50+
grupp 65+