lördag 21 juli 2018

Xtracon Chess Open i Helsingör – rond 1

Imamali Askerov förlorade mot Nils Grandelius. Foto: xtraconchessopen.dk

På Konventum i Helsingör har Lars Schandorff tagit över i kommentatorsalen efter Per Andreasen. Lars förutspådde att vi skulle få se massakrer på de flesta bord i rond 1, och så blev det som väntat när rankningsskillnaden kombattanterna emellan är himmelsvid. Lars berättade om sin strategi när han i tidigare turneringar mötte elomässigt underlägsna motståndare i första ronden: han var då nöjd med att sitta och gnida på en liten fördel, medan andra stormästare försöker leda in motståndaren i komplicerade ställningar.

Nils Grandelius verkade för sin del inte inställd på att sitta och vänta ut misstag från tysken Imamali Askerov. Nils valde den komplicerade varianten, offrade bonde i mittspelet med förhoppningen att kunna visa att löparparet var bättre än springarparet. Nils fick så småningom tillbaka bonden:

Imamali Askerov – Nils Grandelius 
Svart drar

33...f6!
Det öppnar vägen för löparen till h5 och bäddar för fxg5.
34.Td3 Lh5+ 35.Kd2 Th2+ 36.Kc3 fxg5


37.Kb3?
Det naturliga sättet att upplösa bindningen, men det fanns ett smartare sätt att ordna den saken: 37.Sb6! med indirekt gaffelhot mot löparen på e5 eventuellt följt av Sc4.
37...g4!
Segervapnet rycker fram.
38.Sf5
38.Sb6 var fortfarande bästa chansen.
38...Th3 39.Sde3 g6 40.Sh6


40...Txe3!?
En praktisk avveckling till ett klart fördelaktigt slutspel.
41.Txe3 Lf4 42.Sxg4!
Han gör det bästa i en prekär situation.
42...Lxg4 43.Te1 Le6+ 44.Kc3 Le5+ 45.Kd3 g5 46.Ke3 Lxb2 47.Tg1 Kc7


48.e5
Vit kan ju inte gärna slå på g5.
48...Kc6 49.Ke4 g4 50.Td1 La3 51.Tb1 Lc5 52.Kf4 Lf2


Vägen är krattad för g-bonden. Löparparets triumf.
53.Td1 g3 54.Td6+ Kc5 55.Kf3 Ld5+ 56.Ke2 Ld4 57.uppg.

Det enda uppseendeväckande resultatet på toppborden kom i mötet mellan juniorvärldsmästaren Aryan Tari och 14-årige Aditya Munshi (elo 1953) från England. När den rankningsmässigt överlägsne bjuder remi kan man ana att hen har problem i slutställningen. Den misstanken saknar inte grund i det här fallet:

Aryan Tari – Aditya Munshi 
Vit drar

Vit kan slå vakt om sin fördel med 32.e5, men i stället satte han bort den livsviktiga bonden.
32.Dd6? Dxe4 33.Lf1 remi


Svart har något som liknar en vinstställning efter 33...Sf6 eller 33...De1.

Jag roade mig med att se vem jag skulle ha mött i första ronden om jag hade ställt upp med mitt elotal. Visst kan det vara skoj med utmaningar, men det finns gränser för sådant: om jag förstått det hela rätt så hade jag haft svart på förstabordet mot Nikita Vitjugov ... Jag duckade och lät en norsk junior ta smällen, medan jag följde spelet på avstånd. På måndag intar jag min åskådarplats på Konventum. Var sak på sin plats.

Turneringens webbplats
Resultatservice
Partier genomspelbara

* * * * *

PARDUBICE. Theodor Kenneskog spelade remi mot Lev Yankelevich, och imorgon får han på nytt möta en tysk IM, Sebastian Plischki. Resultat och partier.

SANT MARTI. Gadir Guseinov säkrade förstapriset i Sant Marti Open med en sexdragsremi. Torbjörn Glimbrant och Andreas Persson avslutade också med remier, och de fick ihop 5,5 respektive 4,5 poäng. Resultat och partier.

ANDORRA. Axel Smith med familj bor uppe i Pyrenéerna sedan fyra månader tillbaka, och då är det ju mycket närmare till Andorra än till Helsingör. Axel och Ulf Wesslén är det svenska inslagen i Andorra Open, som arrangeras samtidigt med Xtracon Chess Cup. Axel och övriga elva stormästare fanns med bland vinnarna i rond 1, medan Ulf förlorade mot en spansk IM. Resultat och partier.