fredag 6 juli 2018

SM i Ronneby – rond 7

Jonny Hector och ännu ett turslag. Foto: LG

Jag vet inte vilket som gjorde Jonny Hector mest glad idag – remin mot Nils Grandelius eller att han vann en bangolfturnering några futtiga slag före mig. Jag hade en klar fördel i mittspelet efter några hole-in-one. Han var en aning bättre i slutspelet.

I toppen – nu talar jag schack – kom Tiger Hillarp Persson ifatt Hans Tikkanen genom att vinna det inbördes mötet. Nils ligger en halva efter dem med två ronder kvar. Vinnaren av Sverigemästarklassen lär finnas i den trion.

Tiger Hillarp Persson – Hans Tikkanen 
Svart drar

Efter 30...Txc8 31.Dxc8 Dd7 ligger remi nära till hands, men ...
30...Dh4?? 31.Df6+!
Och springaren är räddad.
31...Dxf6 32.exf6+ Kxf6 33.Sxa7


och vit vann. Hela partiet.

Dagens andra groda uppe på scenen:

Erik Blomqvist – Oskar von Bahr 
Svart drar

Löparen på a2 är inmurad men tillåts återuppstå på ett mirakulöst sätt.
18...Sh5?? 19.exd5 uppg.
Till exempel 19...exd5 20.dxc4 dxc4 21.Dd5+ med pjäsvinst.

Sverigemästarklassen rond 7
Jung Min Seo – Axel Smith remi 
Erik Blomqvist – Oskar von Bahr 1-0 
Jonny Hector – Nils Grandelius remi 
Tiger Hillarp Persson – Hans Tikkanen 1-0 
Pia Cramling – Jonathan Westerberg remi

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Direktsändningen med Stellan Brynell som kommentator
O A Hedlunds SM-bilder

Sverigemästarklassen rond 8 (lördag klockan 15)
Axel Smith – Oskar von Bahr 
Jung Min Seo – Jonny Hector 
Hans Tikkanen – Erik Blomqvist 
Nils Grandelius – Pia Cramling 
Jonathan Westerberg – Tiger Hillarp Persson