tisdag 31 juli 2018

Biel – rond 9

Magnus Carlsen förlorade mot Sjachrijar Mamedjarov, som med det säkrade förstaplatsen. Foto: Lennart Ootes

GÖSTA SVENN:
Den där eventuella kursomläggningen som världsmästaren uppvisat i Biel vad gäller repertoaren, eller breddandet av spelstilen, kanske är nödvändig för att han överhuvudtaget ska besegra folk i världstoppen. De verkar oftast kunna hålla honom stången när han försöker med sina patenterade kniptångsmanövrer. Det är som när Kasparov tvingades ändra spelsätt mitt under brinnande VM-match mot Karpov 1984. Fast tvärtom, så att säga: Garri lärde sig spela superpositionellt och att nöja sig med snabba, händelsefattiga remier för att inte mosas under den karpovska ångvälten.

Idag var det Kasparovs azerbajdzjanske efterträdare i världstoppen som visade fin känsla.

Sjachrijar Mamedjarov – Magnus Carlsen 
Vit drar

Carlsen har gjort vad han kunnat för att försöka stöka till det för motståndaren, han behövde ju vinna partiet för att komma ifatt i tabellen. Det här ser inte oävet ut, men ...
21.De3!
Det hade Carlsen missat, berättade han i den korta efteranalysen. Nu hotar både avdragaren Sb6 och att välla fram med centrumbönderna.
21...Ta6 22.e5 b5 23.d6 Db8 24.dxe7 Te8 25.Tfd1! Txe7 26.Dc5!



Tungt spel av vit. Här föreslog Magnus i efteranalysen 26...Dd8, men Mamedjarov påpekade att då finns ju 27.Dxb5, varpå världsmästaren suckade tungt över den missen. Datorn tycker 26...Lf8 och påstår att svart är OK.
26...Df8 27.Se3
Styrkan i detta hade också Carlsen missat. Nu såg han sig nödgad att hejda springaren med 27...Le6 och därmed släppa b-bonden. Därefter hamnade han nästan i sin egen carlsenska kvarn och fick lida svårt. Till sist dukade världsmästaren under:

Svart drar

55...Te5?
Båda spelarna hävdade efteråt goda remichanser för svart med 55...Txf5 56.e7 Lxe7 57.Txe7 Tc5 följt av f5, men det är inte alldeles enkelt att hålla slutspelet, inflikade Carlsen.
56.Kh4!
Släpper inte upp svarts kung innan f-bonden faller.
56...Lc1(?)
Förlorar genast.
57.e7



57...uppg.
Det är väl bara i blixt som Carlsen skulle ha slängt iväg 57...Te2 med det lätt parerbara matthotet på h2. Nej, det här var verkligen inte världsmästarens dag.

Rond 9
David Navara – Peter Svidler remi 
Nico Georgiadis – Maxime Vachier-Lagrave remi 
Sjachrijar Mamedjarov – Magnus Carlsen 1-0

Partierna genomspelbara

Ställningen efter nio ronder:
Sjachrijar Mamedjarov 7; Magnus Carlsen och Peter Svidler 5; Maxime Vachier-Lagrave 4,5; David Navara 4; Nico Georgiadis 1,5 poäng.

Rond 10 (onsdag kl. 12)
Peter Svidler – Sjachrijar Mamedjarov 
Magnus Carlsen – Nico Georgiadis 
Maxime Vachier-Lagrave – David Navara

* * * * *

NOVI SAD. Süat Atalik infriade salig professor Elos förväntningar och segrade i Vojvodina Open i Novi Sad, Serbien, på 7 poäng. Thomas Johansson och Alexander Hart fick ihop 5 respektive 2,5 poäng. Resultatservice.

BIEL. Suri Vaibhav är kvar i ensam ledning inför sista ronden i Master Tournament. Andreas Persson förlorade i näst sista ronden och står kvar på 2 poäng. Resultatservice

* * * * *


Pildammsteatern i Malmö. Foto: LG

Jag satt på Margaretapaviljongens kafé och filade på nästa krönika till Sydsvenskan. Det stör mig inte att det klirras med kaffekoppar omkring mig och att det pågår soundcheck på Pildammsteatern intill. Det är när sångerskan testar mikrofonen som jag tappar koncentrationen på schackspåret. I stället för något i stil med ”one-two-three, one-two-three” blir det ”More knowledge for you is power”. Hm.

Jag la ner kollegieblocket och pennan i väskan – jag släpar inte med mig en laptop på mina promenader – och drog över till den vackra amfiteatern. På en affisch kunde jag läsa att det var Joan As Police Woman, en amerikansk singer song-writer med band, som skulle uppträda i kväll. Jag stannade och lyssnade till en haltande version av hennes Tell Me. Okej, men inget som får mig att ändra tidigare kvällsplaner. Dags att gå hem.