måndag 9 juli 2018

Njutningsmedel i Ronneby

Prisutdelning i veteran 65+: Juan Bellon, Håkan Jalling och Grahnen som aldrig barrar. Foto: Lars O A Hedlund

Det har kommit många mejl med gratulationer till min andraplats i veteran-SM 65+. Tack, alla! Mer än placeringen är jag glad över att jag lyckades ge den självklare veteranmästaren Juan Bellon en fajt i vårt inbördes parti i fjärde ronden. Det blev ett intressant remiparti där jag missade en trolig vinstfortsättning i tidsnöden. Anledningen till att jag inte kunde utnyttja min merbonde i tornslutspelet var att jag inte är en tillräckligt bra schackspelare för att klara av det. Därför var remin ett följdriktigt resultat.

Juan Bellon – Lars Grahn 
Svart drar

Datorn rekommenderar 38...Tc2+! 39.Ke3 Td7 40.Tg8 Te2+ 41.Kf4 Txf2+. I partiet följde i stället:
38...Tc3 39.Tg8 Td5
Det var ju nödvändigt att parera matthotet på h1.
40.Txg4 Txb3 41.Th1+ Th5 42.Te1 Th2 43.Te6+ Kh5 44.Tf4 Tb2+ 45.Kxd3 Tbxf2 46.Te5+ Kh6 47.Te6+ Kh5



48.Te7
Det finns olika vägar till remin.
48...Kh6 49.Txb4 Tf3+ 50.Te3 Txe3+ remi

På franska Rivieran, i Cannes och Menton, har jag förlorat mot lågrankade juniorer. Visst gör det ont, men jag kan trösta mig med att jag sedan millennieskiftet har mött tre stormästare: Yair Kraidman, Yrjö Rantanen och Juan Bellon, och det har resulterat i tre kampremier. Det får mig att tro att jag fortfarande kan spela schack på hyfsad nivå vid enstaka tillfällen. Och att spela schack är fortfarande ett av mina bästa njutningsmedel.

* * * * *

Kaan Kücüksari segrade i junior-SM. Foto: Lars O A Hedlund

Jung Min Seo visade att det är ett bra beslut att släppa in juniormästaren i Sverigemästarklassen. Han tog 3,5 poäng och var bara en halva från att klara IM-normen. Ett stort framsteg.

Kaan Kücüksari tog hem junior-SM i Ronneby på ett mycket övertygande sätt, och med sin höga ambitionsnivå kommer han nog att göra helt okej ifrån sig vid Sverigemästarklassen i Eskilstuna nästa år. Innan dess kan han visa sin klass med Lunds ASK i elitserien och på annat håll.

Michael Wiedenkeller har gjort flera besök i Sverigemästarklassen genom åren. Nu är han på väg dit igen efter segern i Mästarelit. Innan dess blir det kanske aktuellt för hans del med spel vid Batumi-OS – i Luxemburgs lag.

Partierna genomspelbara
Resultatservice
Lars O A Hedlunds SM-bilder

* * * * *

Veteranernas lag-VM i Radebeul 

Invigning i Radebeul. Foto: Bruno Müller-Clostermann

I lördags var det invigning och första ronden vid veteranernas lag-VM i Radebeul, Tyskland. Sverige ställer upp med två lag i 50+ och två i 65+.

Det är läge att påminna om att Sverige tog brons vid fjolårets lag-VM på Kreta i gruppen 65+ med Nils-Gustaf Renman, Dan Uddenfeldt, Nils-Åke Malmdin, Gunnar Hedin och Bengt Hammar i laget. Den här gången ställer förstalaget upp med Renman, Magnus Wahlbom, Hammar och Malmdin. Det finns ingen reserv tillgänglig.

Efter segrar med 3–1 mot SSV Altenberg och England 2 var det dags att ta ett nappatag med topprankade Ryssland. Det blev ett hedersamt nederlag.

Sverige 1 – Ryssland 1,5–2,5
Nisse Renman – Jevgenij Svesjnikov remi 
Magnus Wahlbom – Jurij Balasjov 0-1 
Bengt Hammar – Nuchim Rasjkovskij remi 
Nils-Åke Malmdin – Vladimir Zjelnin remi

Mest imponerad är jag av Nils-Åkes sätt att klara remin:

Vladimir Zjelnin – Nils-Åke Malmdin 
Svart drar

Nils-Åke slog till med 30...Txg3!? 31.Lxg3 Dxf5 och kämpade friskt till remin var säkrad 39 drag senare. Hela partiet.

Andralaget i 65+ (Kaj Andersson, Felix Nordström, Kurt Ekelund och Anders Hansen) har förlorat mot Belgien och SK 2012 från Danmark, och spelat oavgjort mot TuR Dresden.

I 50+ har vi Sverige Norr (Rickard Engman, Peter Olsson, Bo Sundell och Urban Eriksson) och Sverige Söder (Conny Holst, Ulf Karlsson, Ronny Kirppo och Magnus Cedervall, alla från Limhamns SK). Efter tre ronder ligger Norra lite nordligare i tabellen än Söder.

Ett individuellt resultat värt att framhålla: Conny slog IM Gerard Welling, Brabrant, Nederländerna, en känd schackpublicist som prövat på det mesta i fråga om udda öppningar. Det kunde vara intressant att veta vad han gav sig in på i det här förlustpartiet.

Jag skulle uppskatta att få livstecken från Radebeul i form av partier/partiställningar (inte allt är direktsänt), bilder och allmänna lägesrapporter.

Partierna genomspelbara
grupp 50+
grupp 65+
Resultatservice
grupp 50+
grupp 65+