torsdag 16 augusti 2007

Pust och dubbelstön


I går blev det tolv timmar med Tidskrift för Schack och ingen tid över åt bloggen. I dag kom nummer 5 i väg till tryckeriet. Pust och dubbelstön. Förhoppningsvis når det läsarna sista veckan i augusti.

Av åttio sidor handlar mer än hälften om SM i Stockholm. Vi har tidigare bjudit på citat här i bloggen från den mycket omfattande intervjun med Sverigemästaren Tiger Hillarp Persson. Här kommer också ett citat från Johan Furhoffs (bilden) stora SM-reportage. Jag tycker mycket om hans litterära stil. Här får vi en liten inblick i hans förberedelsearbete inför ett parti i SM-gruppen.
”Inför dagens parti var jag tvungen att beakta möjligheten att Brynell skulle öppna med 1.e4, vilket skulle leda till avbytesvarianten i Spanskt. För att komma undan detta öde satt jag på balkongen och analyserade skumma varianter i Jänischgambit, men då tappade jag en svart bonde som föll ut ur en springa och ner på grannens balkong. Grannen var inte hemma, kanske bortrest på semester. Bonden hade alltså försvunnit och verkade permanent förlorad; ett dåligt omen för Jänischgambiten som följaktligen avskrevs. Men det gäller ju att tolka sådana tecken rätt, och kanske var det den variant som jag faktiskt valde som avsågs i stället.”
Få se, det var ett budskap som skulle med här innan jag sätter punkt. Just det – prenumerera på TfS!
Foto: Johan Walén