onsdag 23 juli 2014

Politiken Cup – rond 2 och 3

Tom Rydström har tagit sig från Borlänge till Helsingör. Foto: Lars O A Hedlund

Det har väl inte riktigt hettat till ännu i Politiken Cup. Visst har en och annan stormästare haft problem mot elosvagare motståndare men i regel har det gått som förväntat. Bland spelarna på maximala 3 poäng finns Tiger Hillarp Persson och Jonny Hector. Poängställningen.

”GM Allan Stig Rasmussen viste danmarksmestertakter” skriver Per Andreasen i rapporten från rond 3. Det gick ut över Tom Rydström, en av de svenskar som skyndade från Borlänge till Helsingör.

Allan Stig Rasmussen – Tom Rydström 
Vit drar


Allan fann den absolut snabbaste vinstvägen:
24.Sf6+! gxf6 25.Dg6 Kh8 26.Lxf7


26...uppg.
Efter 26...Lg7 27.exf6 slår angreppet igenom.

Toms klubbkompis i Växjö SK, Mattis Olofsson-Dolk, hade en kanonfin dubbelrond med remier mot stormästarna Daniel Semcesen och David Smerdon.

* * * * *

”Jag har läst boken och tycker om den. Självklart framför allt för att den fyller en stor lucka i svensk schackhistoria. Men också för den varma, kärleksfulla skildringen av Lizzie. En mycket fin bok.”
Carl Fredrik Johansson

Målet för de numrerade exemplaren av min bok à 1000 kronor uppnåddes och passerades på mindre än ett dygn. Jag är helt överväldigad och mycket tacksam. Jag ökar antalet numrerade ex från tolv till tjugo. Listan över välgörarna:

(1. LG)
2. Calle Erlandsson, Lund
3. Olle Häggström, Göteborg
4. Nils Åke Malmdin, Sundsvall
5. Carl Fredrik Johansson, Uppsala
6. Harry Schüssler, Uppsala
7. Gunnar Finnlaugsson, Lund
8. Bengt Kvisth, Malmö
9. Bertil Pålsson, Malmö
10. Peter Collett, Stockholm
11. Niklas Nabbing, Angered
12. Lennart B Johansson, Sölvesborg
13. Kenneth Josefsson, Ängelholm
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Komplettera gärna listan. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Jag måste ha en mojäng för att numrera dessa ex enligt konstens alla regler. Hoppas kunna ordna detta på torsdag och ser sedan genast till att distribuera böckerna.

Onsdag kväll klockan 20 presenterar jag boken i samband med Politiken Cup i Helsingör. Det blir i auditoriet på Konventum. Mina danska schackvänner har rekommenderat mig att hålla mig till svenska. Säkrast så. Jag planerar dock att kasta in ett och annat danskt ord bara för att visa att jag kan.

En recension i danska Information.