fredag 11 juli 2014

SM – resan till Borlänge

Michael Wiedenkeller flyttas upp till SM-gruppen. Foto: Wikimedia Commons

Satt på Centralstationen i Malmö och väntade på att få tillstånd att kliva på vagn 1 på tåget mot SM. Plötsligt fick jag oväntat resesällskap. Först anlände Nils Grandelius och Daniel Semcesen, sedan Michael Wiedenkeller som laddat upp inför äventyret i Borlänge med ett par dagars Båstadstennis från åskådarplats. Vi hamnade i samma vagn. Resan var räddat. När vi kommit en bit på väg mot tågbytet i Mjölby fick Michael besked på mobilen: de senaste årens Sverigemästare Hans Tikkanen har sjukanmält sig och nu flyttas Michael upp från Mästarelit till SM-gruppen. Det är en utmaning som han mottog med glädje.

Rond 1 (lördag klockan 15)
Jonny Hector - Pia Cramling 
Nils Grandelius - Emanuel Berg 
Tommy Andersson - Pontus Carlsson 
Michael Wiedenkeller - Erik Blomqvist 
Daniel Semcesen - Tiger Hillarp Persson

Michael kunde berätta om en träningsläger med Luxemburgs OS-lag, som kanske kan ge resultat redan i SM. Nils berättade att svenska laget i öppen klass har ett träningsläger i Arvika strax före OS-starten i Tromsø. Alla i laget utom Tiger Hillarp Persson är med. Han laddar i stället upp i Politiken Cup.

Jag tog med så många ex av Boken som jag orkade bära och lite till. Nu fick jag välbehövlig hjälp – tack Nils! - med att bära väskor ut och in i tågvagnar. Och efter en kväll i Borlänge har den bördan lättat betydligt. Böckerna går snabbt åt. En liten kartong till och jag hade garanterat fått ett ryggskott. Det är det inte värt.

Nils kom förresten med en intressant påpekande om gårdagens kombination från dam-EM: om det stått en vit bonde på g2 hade det varit lättare att finna 60...Dxg2+! än det nu var att finna 60...Dg2+!. Jag kan bara hålla med.

Och i morgon väntar sanningens ögonblick vid brädet. Det börjar kännas lite pirrigt.