fredag 24 oktober 2014

GP-turneringen i Tasjkent – rond 3

Sjachrijar Mamedjarov besegrade Boris Gelfand. Foto: tashkent2014.fide.com

I partiet mellan Tejmur Radjabov och Maxime Vachier-Lagrave fick vi se Najdorfvarianten i Sicilianskt med två grundliga preppar. Nyheten kom med 27...Df8 med dambyte och med något som liknade jämvikt in i mål. MVL är kvar i ensam ledning.

Fabiano Caruana var missnöjd med sitt spel mot Dmitrij Andrejkin: ”Det jag spelade var förmodligen det mest harmlösa.” Även det slutade remi.

Bland tredje rondens tre förlorare fanns Boris Gelfand:

Sjachrijar Mamedjarov – Boris Gelfand 
Svart drar


47...Txg2? 48.a6 Tf2 49.Kc5 Tf8 50.Lb5 Ta8 51.d6 Ke6 52.h4 g5 53.hxg5 h4 54.d7 Ke7 55.g6 h3 56.g7 h2 57.Lc6 uppg.

Tillbaka till diagramställningen: det kostar värdefull tid att slå bonden på g2 i det läget. Gelfand borde ha spelat 47...Kd6!, till exempel 48.a6 Tb2+! (Det är viktigt att manövrera bort löparen så att den inte kontrollerar fältet a2. Det fältet vill tornet ha till hands.)

analys

49.Lb5 (49.Ka5? Kc5! och svart vinner) 49...Txg2 50.a7 Ta2 51.Lc6 (51.La6 Tb2+ 52.Lb5 med remi, och inte 52.Ka5? Kc5! och svart vinner) 51...g5

analys

52.Kb7 (52.a8D?? Txa8 53.Lxa8 g4 och svart vinner) 52...g4 53.hxg4 hxg4 54.Lb5 g3 55.Lf1 Txa7+ 10.Kxa7 Kxd5 med remi.

Rond 3
Sjachrijar Mamedjarov – Boris Gelfand 1-0 
Hikaru Nakamura – Anish Giri remi 
Fabiano Caruana – Dmitrij Andrejkin remi 
Rustam Kasimdzjanov – Baadur Jobava 0-1 
Tejmur Radjabov – Maxime Vachier-Lagrave remi 
Sergej Karjakin – Dmitrij Jakovenko 1-0

Partierna genomspelbara.

Ställningen efter tre ronder:
Maxime Vachier-Lagrave 2,5; Hikaru Nakamura, Sergej Karjakin och Dmitrij Andrejkin 2; Anish Giri, Sjachrijar Mamedjarov, Tejmur Radjabov och Baadur Jobava 1,5; Fabiano Caruana, Dmitrij Jakovenko och Boris Gelfand 1; Rustam Kasimdzjanov 0,5 poäng.

Rondreferat från chess.com och TWIC.

Rond 4 (fredag kl 11)
Boris Gelfand – Dmitrij Jakovenko 
Maxime Vachier-Lagrave – Sergej Karjakin 
Baadur Jobava – Tejmur Radjabov 
Dmitrij Andrejkin – Rustam Kasimdzjanov 
Anish Giri – Fabiano Caruana 
Sjachrijar Mamedjarov – Hikaru Nakamura

* * * * *

Arrangörerna i Wijk aan Zee har presenterat startfältet för toppgruppen som spelas 9–25 januari. Det blir Magnus Carlsens första turnering efter VM-matchen. Han möter Fabiano Caruana, Levon Aronian, Anish Giri, Maxime Vachier-Lagrave, Wesley So, Liren Ding, Vasilij Ivantjuk, Tejmur Radjabov, Ivan Saric, Hou Yifan och Loek van Wely.

* * * * *

Tiden går. Det är tydligen tre år sen jag skrev om Sofias hatt. Men det har hänt väsentliga saker på den avdelningen, så det finns anledning att återkomma i saken. Jag har nämligen köpt en hatt.

Mina smakråd, mina kära döttrar, har inte haft några invändningar – de var inte ens tillfrågade före köpet – utan har mest visat nyfikenhet. Men jag har ännu inte burit den eleganta svarta hatten utanför hemmet, jag håller fortfarande på att samla mod för premiären. Och den blir inte i Malmö. Jag vet, jag vet, folk här i stan skiter väl fullständigt i vad jag bär på skallen, men jag vill inte ge nån chansen att kommentera hatten innan jag så att säga har burit in den. Jag tänker förlägga premiären till Köpenhamn där jag sannolikt kan vara fullständigt anonym. Den får ligga i en plastpåse när jag bordar Öresundståget. Jag tänker mig en vacker höstdag, vindstilla, svart kavaj, vit skjorta och möjligen solbrillor.

Jag kan i alla fall berätta hur hatten ser ut: kolla Van Morrison på det här videoklippet (fast länk under Min jukebox i den oumbärliga högerspalten) – den hatt han bär där överensstämmer utseendemässigt med vad jag har på hatthyllan. Avvakta vidare moderapporter.

* * * * *

Min bok ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” med partikommentarer av Magnus Carlsens sekundant Peter Heine Nielsen kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.