onsdag 15 oktober 2014

Med boken som inspirationskälla

Magnus Carlsen spelade slutet Sicilianskt mot Radoslaw Wojtaszek i Tromsø-OS. Foto: tromso2014.jalbum.net

Arbetet med boken ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” pågick periodvis i många år. I februari 2012 bestämde jag mig för att försöka få en högt kvalificerad stormästare att kommentera de åtta matchpartierna. Jag gjorde upp en önskelista med ett halvdussin namn. Överst på listan fanns Peter Heine Nielsen. Hans partikommentarer i New In Chess Magazine och Skakbladet är suveränt bra, och han kände dessutom Bent Larsen, besökte honom i Argentina. Jag blev överlycklig när Peter Heine tog på sig uppgiften. Vid den tidpunkten hade han fullt upp med att hjälpa Vishy Anand med förberedelserna inför VM-matchen 2012, men sedan kom partikommenteringen i gång. Vi stämde av efter hand och det rullade på i behaglig takt. Min ambition var aldrig att forcera fram arbetet. Hellre bra än snabbt.

På julafton 2012 fick jag ett mejl från Peter Heine där han bland annat berättade att det var aktuellt att han skulle börja arbeta som sekundant åt Magnus Carlsen. Nyheten briserade först en månad senare. Jag frågade Peter Heine om övergången från Anand till Carlsen kunde jämföras med Michael Laudrups övergång från FC Barcelona till Real Madrid. Peter Heine tackade för jämförelsen men menade att det snarare kunde jämföras med när Brian Steen Nielsen gick från OB till AGF. Peter Heine avstod som bekant från att hjälpa Carlsen i fjolårets VM-match, men nu är den självpåtagna karenstiden över, han kommer att finnas vid Magnus Carlsens sida i Sotji nästa månad.

När Magnus Carlsen spelade slutet Sicilianskt i Tromsø-OS mot Radoslaw Wojtaszek framförde jag här på bloggen en möjlig inspirationskälla för öppningsvalet. Jag vidarebefordrade min misstanke till Peter Heine och svaret gjorde mig upprymd: ”Jeg gav en kopi til Magnus, inspiration til lukket siciliansk kom derfra :-)” I det här fallet var det alltså ”När Bent mötte Boris och sista dansen med Lizzie” som var världsmästarens inspirationskälla! Vad annat kan jag säga än: skaffa samma inspirationskälla som Magnus Carlsen – köp boken! Den kostar 140 kr. Fraktkostnaden 30 kr tillkommer. Beställningar till grahn1@gmail.com varpå jag sänder bok och faktura. Fraktkostnaden är densamma för övriga Norden.

Gunnar Hedin fick för övrigt en lysande idé: efter att ha köpt ett ex av boken i somras har han återkommit med beställning av ännu ett ex (av andra något reviderade upplagan), som skulle bli en present. Synnerligen efterföljansvärt.