måndag 29 maj 2017

Onsdagsklubben i Stockholm

Ralph Halleröd och Helge Wademark på säsongsavslutning i Saltsjöbaden. Foto: Robert Danielsson

För mig är schack ett njutningsmedel och när jag ska spela med i en turnering vill jag att förutsättningarna ska vara de bästa möjliga i fråga om spellokal, hotell och avspänt umgänge. Det finns schackevenemang som jag minns med glädje och andra som fallit i glömska. Till den förra kategorin räknar jag veteranernas lag-EM i Rogaska Slatina 2012. Det var där jag fann en slottsliknande byggnad i en bergssluttning under en promenad med Helge Wademark. Jag drömde om att ta hand om den övergivna kåken och inrätta ett schackpensionat med restaurang. Ralph Halleröd förhandsbokade ett rum. Det skrev jag om här.

Det är sådana små äventyr som förgyller schackturneringarna. Detta att låta fantasin härska vid schackbrädet men också vid sidan om. Då krävs det schackvänner som är med på noterna, som värdesätter det sociala högre än ettor i turneringstabellen. Att schackproffs har en annan inställning kan jag förstå, men vi amatörer kan luta oss tillbaka och prioritera annat. Vinster värmer men prestationsångest är något vi kan överlämna åt dem som behöver ettorna bättre än vi amatörer.

Dessa funderingar apropå bilden ovan med Ralph Halleröd och Helge Wademark, schackvänner med humor, fantasi och skyhögt socialt elotal. Bilden är nytagen vid Onsdagsklubbens säsongsavslutning hemma hos Ralph i Saltsjöbaden. Onsdagsklubben är ett gäng veteraner i Stockholm vars målsättning inte är att nödvändigtvis utvecklas utan framför allt att dämpa fallet. Det låter som en sympatisk och väldigt realistisk målsättning.

Onsdagsklubbens medlemmar lyssnar på Bengt Hammar när han visar sitt parti mot ryssen Nikolaj Pusjkov från veteranernas lag-VM i Hersonissos. Här är partiet. Foto: Robert Danielsson

* * * * *

Seo Jung Min tog en fin andraplats i Stockholm Elo Challenge. Foto: Lars O A Hedlund

Lars Karlsson tog hem förstapriset i Stockholm Elo Challenge med en och en halv poäng marginal till junioren Seo Jung Min och Juan Bellon. Slutställningen.

Följande partiställning är hämtad från rond 6:

Alexander Pettersson – Jan Lundin 
Vit drar


Det kan se ut som en rätt harmlös bindning av springaren, men ...
34.f4! gxf4 35.exf4 Lc5+ 36.Kf3


Man anar var kungen har sina drömmars mål.
36...exf4
Svarts kung kan inte slingra sig ur greppet. Efter 36...Ke7 37.Lxd7 Txd7 38.fxe5 har vit ett vunnet slutspel.
37.Kxf4 Le7
Eller 37...Ke7 38.Lxd7 Txd7 39.Lxf6+ och så vidare.
38.Kf5 Ld8 39.Ke6


Kungen är framme.
39...uppg.

* * * * *

Imorgon startar individuella EM i Minsk, Vitryssland, med Nils Grandelius i startfältet. Länkarna är på plats i den oumbärliga högerspalten. Nils är rankad på 47:e plats vilket antyder att detta är ett mycket starkt mästerskap. David Navara är topprankad. Startfältet.

* * * * *

Peter Karlsson, som spelade för Södra/SASS en gång i tiden, efterlyser en artikel från någon klubbtidning, oklart vilken. Den handlar om lustiga partikommentarer.
Dels är det till exempel stormästaren som skriver om 17.Te1: ”Centaliserar tornet”, den typen av kommentarer som kollegerna drar på munnen åt. Jag vet också att originaltexten innehöll en kommentar som ”spelat av min farbror i Ryska mästerskapen 1948”.
Någon som vet var artikeln i fråga har varit publicerad?