fredag 8 maj 2015

Schackfestival i Fredericia

Peter Heine Nielsen spelade blint. Foto: fredericia-skakforening.dk

I måndags inleddes en schackfestival i Fredericia, Danmark. Peter Heine Nielsen spelade blint framför stadens rådhus mot Søren Rix, Fredericias näst bäste spelare. Det blev 1–1 sedan båda vunnit sina vitpartier. Den ursprungliga tanken var att Viktorija Cmilyte skulle spela i denna blindföreställning, men hon fick annat att tänka på som ny ledamot i litauiska parlamentet. Hennes man Peter var förstås en fullvärdig ersättare. På kvällen höll Peter ett föredrag där han berättade om sitt arbete med Magnus Carlsen.

I tisdags arrangerades en stadsmatch mellan Fredericia (Jens Ove Fries Nielsen och Carsten Bank Friis) och litauiska vänskapsorten Siauliai (Peter Heine Nielsen och Matas Narmontas). Jens Ove har inte någon anknytning till Fredericia, så där var det tal om en tillfällig adoption i ett försök att göra matchen lite jämnare. Nu blev det inte så, Siauliai vann med 7,5–0,5. 

I onsdags inleddes en IM-turnering där Tom Rydström finns med bland de tio utvalda. Han fick en tuff start men det finns tid att reparera skadan. Länkarna är på plats i den oumbärliga högerspalten.

* * * * * 

Det är ett halvår sedan jag spelade ett schackparti senast (Malta Open i november). Det är hög tid för en comeback och jag får lätta ångestkänslor inför återkomsten. Det handlar om en snabbschacksturnering i danska Allerød, passande nog med namnet Allerød Knock out. Jag brukar gå och lägga mig mellan två och tre på natten. Nu måste jag ställa väckarklockan på halv sju för att hinna fram till invägningen halv tio. Jag känner mig redan groggy. Men okej, jag har en bra ursäkt om jag blir knockad redan i första ronden. Morronpigge Jonny Hector är topprankad.

Det påminner mig om ett parti mellan Inge Johansson och Karl Håkansson i Malmömästerskapet för många år sedan. Inge somnade vid brädet och Kalle väckte honom inte förrän Inge hade överskridit betänketiden. Det var i alla fall så Jan Roth berättade historien. Om jag somnar vid brädet imorgon hoppas jag att någon vänlig själ råkar stöta till min stol.