onsdag 18 november 2015

Tre svenskar i tätgruppen

Björn Ahlander mot Anita Gara på toppbordet i femte ronden i Malta Open. Foto: LG

I går besökte Björn Ahlander och många andra svenskar en pub i Sliema där EM-särspelet mellan Danmark och Sverige visades på storbildsskärm. Det var utlovat en fri drink för varje dansk hörna. Jag såg matchen på annan pub och oroade mig lite för hörnstatistiken och Björns parti dagen efter. Nu tycktes Björn ha läget hyfsat under kontroll mot Anita Gara - de två delade ledningen - men han fick slita lite för remin.

Jan Johansson och Ingvar Andréasson anslöt sig till tätgruppen, som omfattar sju spelare på 4,5 poäng inför morgondagens dubbelrond. När Ingvar och hans motståndare Povilas Lasinskas behövde extra protokoll i den avslutande tidsnöden fanns ingen domare i närheten, så jag tog på mig uppgiften att hämta protokoll. Ger det en IA-inteckning? Hur mycket bör jag debitera arrangörerna för min tillfälliga insats som biträdande domare?

Lottningen rond 6.

Av mina fem partier är det ett som förtjänar att återges, och det är gårdagens förlust:

Lars Grahn – Jan Johansson
Blumenfeldgambit
1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 c5 4.d5 b5 5.cxb5 exd5 6.Lg5 Lb7 7.e3 d6
Alternativet är att spela 7...Le7 före d7-d6.
8.Lxf6
Jag ville slå av den springaren innan den andra hamnade på d7.
8...Dxf6 9.Sc3 De6



10.Le2
Ett slags förnuft tog överhanden: utveckling och rockad. Bättre är 10.Db3 med idén Td1. Svarts bondeklump i centrum kan vara stark eller svag beroende på hur den hanteras. Svart kan få problem med d5-bonden.
10...Le7 11.0-0 Sd7
Svarts har fått tid att befästa sitt centrum.


12.Sd2?
Jag tänkte mig att den springaren kanske skulle till a5. Som Jan påpekade är 12.Se1 med eventuell destination f4 via d3 en bättre idé.
12...0-0 13.Lf3 Se5 14.Sb3 Sxf3+ 15.Dxf3 Tab8



Här tvingades jag inse att efter 16.Sa5 d4! 17.Sxb7 dxc3 18.bxc3 d5 faller b5-bonden. Så var det med den planen.
16.Df4 Lf6
Svart har fått ett briljant löparpar.
17.Tfe1
Det förhindrar d5-d4, men bara tillfälligt.
17...Tfe8
Det hotar åter d5-d4 och det tjänar ingenting till att ge kungen ett lufthål, för ett sådant täpper löparna till med förödande verkan.
18.Ted1



18...La8!
Det visar sig vara ett avgörande drag. Det hotar avslag på c3 följt av Txb5. Garderingsdraget 19.a4 faller på 19...d4. Så hur räddar man b5-bonden? I brist på något bättre ...
19.Da4 d4 20.exd4



Det saknas försvarare kring vits kung, så det är logiskt att det finns något brutalt på lut.
20...Lxg2! 21.Kxg2 Dg4+ 22.Kh1 Df3+ 23.Kg1 Lh4



24.Td2
Eller 24.Sd2 Lxf2+ 25.Kf1 Dh3+! 26.Kxf2 Dxh2+ 27.Kf1 Df4+ 28.Kg2 Te6 och vits kung kommer inte undan.
24...Te6 25.d5 Tg6+ 26.Kf1 Te8



Här funderade jag på om jag skulle ge upp eller tillåta 27.Dxh4 Dh1 matt. I efterhand tycker jag att jag fattade ett principiellt felaktigt beslut. Jag borde ha låtit Jan fullfölja sitt dubbla pjäsoffer.
27.uppg.



Teatru Salesjans anslagstavla. Foto: LG

Onsdag förmiddag tittade jag förbi Teatru Salesjan på Triq Guze' Howard för att se om det var något skoj på gång. Tydligen är det så att denna teater sällan har något på programmet. Ifjol var anslagstavlan helt tom, nu finns det en liten affisch om en föreställning av Il-Millied ta' Cupiello, en italiensk pjäs översatt till maltesiska, den 28–29 november.

När jag besökte Slovenien för ett par år sen i samband med ett lag-EM för veteraner fann vi ett litet slott uppåt berget, som tyvärr/lyckligtvis inte var till salu. I Sliema finns en fin gammal teater, byggd 1908, som i stort sett tycks sakna verksamhet. Hm, ska vi slå till? I Sliema finns det säkert hundra ställen där man kan få en Full English Breakfast, men ingen lokal där man kan få en Full English Shakespeare.

* * * * *

Svenska resultat vid veteran-VM i Acqui Terme.